maandag 29 september 2008

De soep is klaar!!!

Vandaag lekker een dagje alléén thuisgebleven. Betty zou komen, maar haar kleinkind is geboren en ze is helemaal naar Duitsland gegaan daarvoor. Een kleinzoon. Leuk hoor, als ik me dat voorstel….
Maar Betty was uitgeput van alles en heeft een dagje vrij genomen. Die komt van de week wel opdagen, zeker weten.
Daarom heb ik alle achterstallige kranten en tijdschriften kunnen lezen en daarna weer eens een grote pan moeders’ soep gemaakt. Ik heb zelf de eerste bak daarvan genomen en ik moet zeggen dat hij, de soep dus, weer heerlijk is. Momenteel staat er een volkorenbroodje te bakken. Dus ik heb nog wel wàt gedaan vandaag. De uitgelezen kranten zijn weer rondgebracht naar andere buren.. En Buurman heeft ook weer een bak soep gekregen. Dat hóórt zo. Mijn buurman boven krijgt ook altijd een bak soep.

Het blijft vreemd dat ik zo moe blijf, ondanks carentine en voedingssupplementen. Nou moet ik wel zeggen dat pijnlijke voeten en benen een mens ook niet echt energiek maken Goed, we zullen maar denken dat het over is voor ik een jongetje ben.

Politiek heb ik geen kaas gegeten van de financiële crisis van deze tijd. Afgaand op mijn onderbuikgevoel zeggen alle calamiteiten me alleen dat er toch een aantal mensen vreselijk van moeten profiteren. Hoeveel (multi)miljonairs komen hier weer uit voort? De hoeveelheid geld zelf verandert toch niet, en ook papieren aandelen en andere beleggingen hebben geld gekost. Dat geld verdampt toch niet zomaar? Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik totaal geen verstand heb van die zaken. Maar wie betaalt feitelijk die redding? Zijn dat nou de belastingbetalers? Moeten wij daar volgend jaar de rekening voor betalen? Ik snap het echt niet.
In elk geval ben ik blij dat ik niet rijk ben. Nu hoef ik me ook geen zorgen te maken over het verdwijnen van mijn geld, nietwaar…
En dat Fortis gered is, daar ben ik blij om. Mij vader z.l. sloot voor mij de eerste begrafenisverzekering af bij de eerste voorganger van Fortis. En zelf heb ik altijd mijn verzekeringen gehad bij andere voorgangers van Fortis, en laatstelijk bij Fortis zelf… Als een grote boze wolf die steeds meer honger had en alle kleintjes opgevreten heeft. Tot hij zelf knapte… zoals nu gebeurd is. Dat is het beeld dat ik heb. Mijn vader zl. zou zich in zijn graf omdraaien als hij wist hoe er met zijn zuurverdiende centjes voor zijn dochter was omgesprongen. Hij had wel f. 600,- voor zijn dochter gespaard voor hij zelf, met een voor die tijd goede verzekering, begraven moest worden. Die verzekering moet inmiddels minstens 20 x zo duur zijn geworden. Denk ik. En dan moet je tegenwoordig nog meer verzekeringen hebben wil je niet bij een eigen calamiteit het loodje leggen.
Maar verder zoeken ze het maar uit. Zeker in Amerika.
Ik ben blijkbaar te oud geworden om dat allemaal bij te houden. Hoeft ook niet, toch?!

In elk geval, mijn verse broodje is klaar en de soep is heerlijk geworden en mijn wereldje is klaarblijkelijk te klein geworden
Het is goed zo.
De volgende generatie mag zich verantwoordelijk voelen.