zaterdag 6 september 2008

En weer is het zaterdag.

De 1e operatie van R werd een catheterisatie. Volgende week moet hij weer naar het ziekenhuis. Gelukkig belde en schreef hij vanmorgen hoe alles gegaan was.

Gisteren dus ook weer fysiotherapie. Ik vroeg of er geen lymfedrainage aan mijn voet gedaan kon worden, maar hij, de therapeut dus, wil eerst het onderzoek in het ziekenhuis afwachten. Eigenlijk wel zo wijs….

Het bleef zeurderig regenen, de hele middag. Zo’n regentje, dat je aarzelt of je de paraplu tevoorschijn zult halen of niet. En grote kans dat het, tegen de tijd dat je de plu geopend hebt, weer droog is.
De weg ging langs het Verzetsmuseum, en daar begon het harder te miezeren. Dus maar even naar binnen. Sinds jaar en dag ben ik Vriend van het Museum, maar ik had het pasje niet bij me. Gelukkig mocht ik toch doorlopen. Tenslotte heb ik een hele tijd ook gewerkt in het museum, catering bij vergaderingen en exposities e.d..
Even naar de bekende tentoonstellingen. De Tweede Wereldoorlog wordt hier in de vaste tentoonstellingen uitgebeeld op een manier dat iemand die hier nog nooit geweest is, en de oorlog wel heeft meegemaakt, zich weer terug voelt glijden in die tijd. En alles herbeleven moet. Ook de oorlog in Ned. Indië heeft hier een eigen, zij het kleinere, vaste tentoonstellingsruimte, die heel erg indrukwekkend is. Ondanks de geringe grootte.
In een zijruimte was nog steeds een foto-tentoonstelling over het Belgische verzet.
Ik heb nog een paar kaarten gekocht. Een foto van mensen die het overvliegen van Duitse vliegtuigen op die 10e mei 1940 zagen gebeuren. En een kaart met een rijmpje dat de ouderen vast nog weten: Op de hoek van de straat staat een farizeeër, ’t is geen man, ’t is geen vrouw, maar een NSB-er….
En het boekje ‘Dag Pap, tot morgen’. Over de Joodse kinderen die uit de Hollandse Schouwburg gered zijn en in de Creche terechtkwamen en hun ouders nooit meer terugzagen.
Het is nog steeds te koop in het Verzetsmuseum: www.verzetsmuseum.org

En daarna, toch met opgestoken plu, naar de tram en even met tram en metro naar het Centraal Station geweest, drogisterij Erica, wat boodschapjes gehaald. En wat tijdschriften voor het weekend. O.a. de nieuwe Happinez en de Psychologie. Nou, daar leer je voor jezelf toch nog steeds een en ander uit?! Interessante lectuur hoor. Ik ben er uren zoet mee… als ik de tijd krijg.
De terugweg met de metro ging niet helemáál vloeiend. De lift was te vol met te dikke vrouwen ;-))), maar we kwamen toch nog op het perron terecht. De metro zelf was ook al zo vol. Ik werd bijna tussen twee lange mannen platgedrukt maar kon er gelukkig nog op tijd uitkomen.
.
Dat de chipkaart van het Openbaar Vervoer nog steeds een chaos is, merkte ik toen ik gisteren niet kon afchecken met mijn chipkaart. En toonde temeer de brief die ik bij thuiskomst vond van het GVB, het vervoerbedrijf. Een maand geleden had ik verlenging tot een jaarkaart aangevraagd. Te betalen in 10 maandelijkse termijnen. De meneer aan de balie had me de formulieren daarvoor meegegeven. Exact op de dag dat mijn maandkaart afgelopen is en dus niet meer geldig…. Krijg ik alles teruggestuurd met de boodschap dat het veranderd is en dat ik met alles maar (weer) terug moet naar die balie.
Je vraagt je af of ze bij het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf weten wie waarmee bezig is…

Vandaag, zondag, was weer een dag van thuisblijven. Ik had veel goede voornemens, waaronder het bijhouden van de kranten en een broodje bakken voor mezelf.
. Maar Buurman had het moeilijk met zijn ziekte, en dat kostte nogal wat geestelijke energie.
Morgen gaat het beter…

Van de Connexxion kreeg ik een brief in antwoord op het telefonische gesprek dat ik met hun ‘soepele muur’ had gehad. Veel excuses, zowel over de oorzaak en de toedracht van hun foutief handelen, alsook excuses aan mij voor de overlast. Daar koop ik allemaal niks voor en er is niks terug te draaien. Bovendien heb ik inmiddels van verschillende kanten soortgelijke klachten over ze gehoord. In goed Amsterdams: ze kunnen me de bout hachelen. Ik ben blij dat ik meteen ook een officiële klacht heb ingediend. Hoewel ik van de kant van de Gemeente zelfs nog geen bevestiging van ontvangst heb gekregen.

En van Waternet een rekening van € 38,65 in vooruitbetaling tot 30 november 2008.
Waarvan Rijksbelasting op leidingwater € 2, 59 en daaroverheen nog BTW van 6% € 2,19.
En ik maar denken dat water, net als huisvesting, een eerste mensenrecht was…. Nee dus, je betaalt er rijksbelasting en btw over.


Enfin, morgen is het zondag…..ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. Vervelen doe ik me in elk geval nooit.