donderdag 29 maart 2012

Wakker verder...

Na al die dromen dient de dagelijkse werkelijkheid zich weer des te luider aan.
Dus ik ga wakker verder.

Vandaag weer de eerste looptherapie gedaan. Ging redelijk, maar we hebben het toch maar korter gehouden dan normaal. En na een rustperiode thuis had ik zomaar de moed om naar het Centraal Station te gaan. Hopend dat - na vele maanden - eindelijk bij metrostation Waterlooplein, de halte J.D.Meyerplein geopend zou zijn... Dat is dus nog steeds gesloten en ik voel me niet echt optimistisch wat dat voor de nabije toekomst kan betekenen, want de Noord Zuid Lijn schijnt er ook mee te maken te hebben.
Hmm, weer echt Nederlands, dat 'Schijnt te Maken te Hebben'. Kan dan anders, Erica? ... want ik geloof dat het ook te maken heeft met de aanleg van de Noord Zuid Lijn. Klinkt iets beter.

Over taal gesproken, ik las dat het Journaal van de NOS ook anders gaat worden. ,Vriendelijker van toon,
Ik bid alleen dat ze de autocue zullen blijven vullen met normaal en correct Nederlands. Ik hoor veel te vaak zinnen in de trant van: Verleden week gebeurt er iets dat de gemoederen hevig bezighoudt. Ik zou rechtere tenen houden als men verleden, tegenwoordige en toekomstige tijd in het taalgebruik goed zou gebruiken. Om maar iets te benoemen. Want verleden week gebeurde er iets dat de gemoederen hevig bezig hield. Het is maar een voorbeeld, maar het taalgebruik op tv is vaak ten hemel schreiend. Tot wie dat taalgebruik dan ook schreit Of taalgebruik kan schreien weet ik niet nee...;-))
Maar mijn tenen lijden daar wel onder. ;-)

Deze week eindelijk weer langdurig in de spiegel van de kapper gekeken. Viel niet mee.. Maar na afloop waren zowel de kapster als ik redelijk tevreden. In elk geval was niet meer te zien dat ik ziek geweest was.... Op de terugweg kwam ik langs boekwinkel Veenstra, een oude, nog zelfstandige boekenzaak in de Utrechtsestraat. Daar lag een boekje, 'De Eeuwige Terugkeer van het Fascisme' van Rob Riemen. Een uitgave van Atlas. Het boekje is een m.i. uitstekende analyse van het hedendaagse fascisme, fascisme dat net als de pest van de middeleeuwen steeds weer de kop opsteekt, niet uit te roeien is. Tegenwoordig worden de bacteriƫn zelfs gekweekt om zorgvuldig te bewaren voor niemand mag weten welk doel....
En hij, de auteur, schrijft daar ook in wat ik zelf altijd herhaal: Wie van het verleden niet leren wil is gedoemd de geschiedenis telkens te herhalen....En die weg zijn we weer ingegaan.

Pauw en Witteman vond ik indrukwekkend goed vanavond. Een discussie met Emiel Roemer, het verhaal van de Titanic maar nu zonder de sprookjes.
En de verschrikking van het gepest worden als tiener op school waardoor een 13-jarig meisje zelfmoord heeft gepleegd.
Bangalijst.... daar stond ze op. Daar kun je je van alles bij voorstellen. Als zij als sletje zou zijn neergezet in zo'n lijst, en Moslima was. En geacht werd (een programma vroeger op de avond) maagd te blijven en maagdelijk en zich verre te houden van sexualiteit en alles wat daarmee te maken heeft. Maar dat hoeft niet het geval te zijn om dus hevige moeilijkheden te krijgen als haar familie er achter zou komen dat ze op zo'n lijst zou staan...

En het weer zeer relevante verhaal van Ali ben Libi, de Goochelaar. Die in Sobibor in 1943 vergast werd. Dan komt op zo'n avond het fascisme weer heel dichtbij. Gisteren was Bram Mozkowitz er om o.a. te vertellen over zijn nieuwe boek, waarin het gedicht van Ali ben Libi 's ondergang ook ter sprake komt. In een gedicht van Willem Wilmink. Het 'toeval' wilde dat de kleindochter van die goochelaar vandaag Bram Mozkowitz tegenkwam en er met hem over kon praten. Zij was dus vanavond ook in deze uitzending om te vertellen over haar grootvader. En haar vader die de kampen overleefd heeft. De voordracht van het gedicht over Ali ben Libi door Joost Prinsen was, ook voor de tweede keer gehoord,, heel ontroerend. Door zo'n samenstelling van het programma kan ik weer een beetje van P&W houden. ;-).
Hier is het filmpje van Joost Prinsen met het gedicht van Ali Ben Libi http://www.youtube.com/watch?v=iiyLxa6MfVs Ik wil het graag aanraden. Het komt ook voor in het nieuwe boek van Bram Mozkowitz.... Dat heel indrukwekkend schijnt te zijn, maar ik heb het nog niet. Ook hij leeft met het gegeven van een verleden dat niet vergeten maar constant doorgegeven moet worden. Want wie niet leren wil van de geschiedenis......
Wel het boekje dat ik hierboven beschreef van Rob Riemen: De eeuwige terugkeer van het Fascisme......

Ik geloof dat ik weer geschreven heb wat ik kwijt wilde....Behalve dat we de truien en de winterjassen nog lang niet kunnen weghangen (natuurlijk na ze (al dan niet chemisch) te hebben gewassen. En haal de komende dagen het jonge zaaigoed ook maar even binnen voor de nacht.....;-)