zondag 10 juni 2012

Leuk dat u me bezoekt...

Het gaat wel met mij, dank u wel. ;-) Leuk dat u me bezoekt en dit leest. Stel ik erg op prijs. Bijna altijd ja....
Na de emoties over wat er om ons (mij dus) heen gebeurt ben ik weer een beetje in mezelf gezakt.
Het is weer een emotionele week geweest.... De wasmachine, mijn trouwe kleine Bosch bovenlader leek het te willen gaan opgeven. Het veroorzaakte bij mij een behoorlijke paniek... Het dashboard knipoogde, de machine hield op met werken, de lichtjes op het dashboard gingen uit.... en aan ... en uit en bleven toen uit... De machine vol was bleef in het sop hangen... En dat heb ik maar een paar uur laten staan toen. Met veel moeite en gedraai aan de knoppen is het wasje toch gespoeld en een beetje gecentrifugeerd... En ik heb, nogal in paniek, neeflief gebeld..... En die enorme steun en toeverlaat kwam meteen de volgende morgen, zette de machine op zijn kant, maakte het dashboard los en controleerde alle elektrische draadjes en zette de machine weer op zijn pootjes... En raad eens? Hij doet het weer perfect! Ik gun iedereen zo'n neef en zo'n sysop, hemzelf incluis. En beveel hem vast aan bij de Hogere Machten... geef hem de mooiste stoel in de hemel, maar zó dat hij voor iedereen bereikbaar blijft. ;-)
Dochterlief is ook geweest deze week. Gelukkig op een dag dat ik me redelijk goed voelde. Dit soort meanderende weer is niet zo bevorderlijk voor mijn welbevinden, weet ik door de jaren heen. Als het een paar dagen hetzelfde weer blijft, droog of nat, voel ik me meteen veel beter. Tja, ik ken niemand met dezelfde afwijking, maar het is wel waar.
Goed, dochterlief was er. En omdat ik heel nodig naar de Nieuwmarkt moest zijn we daar maar heengegaan. Twee haltes met lijn 9, overstappen, per lift natuurlijk naar beneden, op de metro en één halte met die metro en weer met de lift naar straathoogte. In de Chinese toko mijn geliefde Bojenmi-thee gekocht, samen over het biologische marktje gezworven en o.a. voor mij het eerste pondje kersen van het jaar gekocht en een zakje walnoten... Toen afgezakt naar Jacob Hooy, de winkel waar al sinds 1743 alle geneeskundige kruiden en biologische medicijnen en verzorgingsproducten en nog veel meer te koop zijn.. Een heerlijke winkel om in te struinen, maar ik was al te moe op dat moment om te genieten. Wel kregen we allebei een gratis toetje in de vorm van een flesje heerlijke geurige olie en bijzondere zeepvlokken, dat laatste is inderdaad iets van heel vroeger, maar daar ook nog steeds te koop. Ik herinner me zelfs nog dat ik zelf vlokken maakte uit een staaf Sunlightzeep. We hebben ons 'middagje' afgesloten met thee op een terras, enorme glazen. Ik natuurlijk muntthee.... De gang naar de metrolift, de weg verder naar huis... ik was te moe, en dochter heeft, alsof ze totaal geen vermoeidheid kende, ook nog het pad door de tuin vrijgemaakt. Dat was helemaal dichtgegroeid en mijn buurman laat zich niet zien. Groot gelijk heeft-ie, van zijn kant gezien, hij heeft er geen last van. ;-))

Gisteravond laat bezocht ik even de internetbankierenpagina (wordfeud of scrabblewoord?) van mijn bank.. De poll bij het afsluiten van vandaag 10 juni 2012 was: Als het geld kostte, hoeveel zou u dan over hebben voor een EK-wedstrijd van Oranje op tv?
Tot mijn verrassing bleek uit de antwoorden dat het overgrote deel van de klanten er niets voor over zou hebben.:
Ik behoor tot de 78%, dat is duidelijk ;-)

Minder dan 5 euro 78%
5 tot 10 euro 14%
10 tot 20 euro 6%
Meer dan 20 euro 1%

Dit lezende en mijn naaste omgeving gehoord hebbende, vraag ik me met heel veel verbazing af waarom ik dan op alle drie de gewone en op sommige van de commerciële tv-zenders de hele avond naar sport moet kijken. Grotendeels voetbal, maar ook tennis.... Hoe groot is het percentage mensen dat helemáál geen sport wil kijken? Toch geen 78%?
En dan denk ik, zoals al zo lang: Sjonge wat zijn we toch sportief hè.... We zitten op de bank, of in het café en kijken naar het tv-scherm, waar een paar mensen heel sportief heel hard werken. We doen zelf niets, misschien heffen we een glas of een flesje. En de adrenaline giert door ons bloed...en krijgt geen uitweg. Tenzij jong en man vol adrenaline zijn dan leidt tot zinloze en vreselijke agressie jegens andere jonge mannen of de politie die de boel komt kalmeren. Een equivalent voor primitief oorlogvoeren.
Maar toch, we blijken er niets voor over hebben om die sport te zien en mee te maken zegt 78%. En maar een minimaal aantal mensen heeft er 10 of 20 euro voor over om sport te kijken.... 1% van de kijkers maar...

Vanavond heb ik eindelijk een uurtje onafgebroken tv gekeken, en bleef bij KRO-Brandpunt hangen. En wel het programmaonderdeel over Professor Hare en psychopaten.... De psychopaten zijn onder ons en vooral bij leidinggevenden, zegt hij. Tja......
Wie het nog niet gezien heeft kan ik het van harte aanbevelen.
En hoe vreselijk ook - zelf kijk ik niet, kan en wil ik ook niet - ik ben erg dankbaar dat de Tros de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in al zijn gruwelijkheid vertoont. De Tweede Wereldoorlog mag nooit vergeten worden en moet steeds herhaald worden om ons eraan te herinneren dat zoiets nóóit meer mag kunnen gebeuren.