woensdag 29 augustus 2012

over een zomerdag, een nieuw boek, over paardenkastanje etc. etc.

Over een zomerdag, een nieuw boek, over paardenkastanje etc. etc. Het heeft weer veel te lang geduurd. Augustus 2012 is bijna voorbij. En daarmee deze zomer..... Er gebeurt ook veel te veel, en het lijf werkt niet altijd mee, dat maakt het moeilijk gemotiveerd te blijven voor een nieuwe blogje. Maar vandaag was het weer eens goed. Dochterlief was vrij vandaag. Ik ook. En ze belde om een paar uurtjes gezellig samen door te brengen. Zij moest naar Oost, ik wilde naar het Centrum.... We gingen dus eerst naar het Centrum, naar het Rembrandplein, waar we na een boodschapje in Reguliersbreestraat neerstreken op een terrasje. Alcoholvrij biertje, het was warm en zonnig en druk en gezellig. Daarna ging dochterlief naar Oost en ik naar huis. We konden nog een stukje samen reizen. Op de heenweg had ik een zitplaatsje vlak bij de 'conducteur'. Hoe heet die man in zijn hokje tegenwoordig ook al weer...? Naast mij zat een jonge moeder met een schattige krullenbol van ongeveer een jaar, in een buddy. Moeder was een mooie jonge vrouw met een hoofddoek. Joch lachte lief en toen ik zijn blote pootje kriebelde nog meer. Hij bracht zijn hoofdje naar mijn hoofd en vond dat kennelijk net zo'n leuk spelletje als ik, want dat bleef hij lief lachend doen. Zijn zusjes hadden er ook plezier in. Hè, daar krijgt een mens toch een goed gevoel van?! Moeder zei, toen we uitstapten, dat we elkaar beslist nog weleens zouden tegenkomen... Dat ging sneller dan dochterlief kon verwachten. Toen ze, uit Oost komend weer in de tram wilde stappen zag ze een kindje in een buddy met zijn zusje bij de halte.... Hééé, was dat niet hetzelfde kindje?? Ja hoor, hij was het. Met zijn zusje. Ze herkenden elkaar meteen en dat maakte het vandaag zo'n heel erg leuke en bijzondere ontmoeting. Het is verkiezingstijd en dat zullen we weten. De kranten en de tv hebben blijkbaar weinig ander nieuws meer. Nouja, vandaag was er het gedoe op Schiphol. Die bom uit de 2e Wereldoorlog.... maar ook de paniek rond het vliegtuig dat uit Spanje kwam en niet communiceerde met Schiphol, zodat er al nachtmerries ontstonden over gijzelingen. Gelukkig kon bewezen worden dat 'we' heel erg paraat zijn... en stegen er meteen twee straaljagers op, die vlogen door de geluidsbarrière zelfs en waren in een mum van tijd bij dat passagierstoestel om het naar Schiphol te leiden. Waar bleek dat er gelukkig niets anders aan de hand was dan een communicatiestoring. Maar spannend was het wel. Dochter en ik zagen een propvolle politieauto en een arrestantenauto die kant uitrijden maar wisten nog niet wat er aan de hand was op dat moment. Wat ik al een jaar te berde breng staat in de Volkskrant van vandaag met 'chocoladeletters' op de voorpagina van het economiekatern: 'Alleen koopkracht rijken vorig jaar niet gedaald'. En verder: 'Vooral mensen met een pensioen of een uitkering moesten het met minder doen'. Alle gewone mensen hebben dus al behoorlijk ingeleverd. En zullen, als we verkeerd kiezen, nog veel meer inleveren. Ondanks het feit dat we al een tijd ver onder de Europese norm van 3% begrotingstekort zitten, nl. op 2,3%. Er hoéft dus helemaal niet bezuinigd te worden. Er moet integendeel heel veel geïnvesteerd worden, willen we niet in echte armoede verzinken. Al die mensen die hun baan verloren hebben, die hun huis verloren hebben, die al failliet zijn verklaard........zo'n grote kapitaalverspilling....In www.blikopnieuws.nl las ik het volgende: De fiscale aftrek voor de eigen woning bedroeg ruim 33 miljard euro in 2011. Dit leverde eigenwoningbezitters een belastingvoordeel op van in totaal ruim 14 miljard euro. Dit komt neer op gemiddeld 290 euro per maand per huishouden met een eigen woning. Als daar inderdaad een douceurtje voor alleen hard (!) werkende mensen van 1000 euro bij zou komen......zoals de VVD belooft..... Neenee, niet voor uitkeringstrekkers en gepensioneerden hoor. Weet je nog dat Rutte vorig jaar met klem beloofde dat niemand meer dan 3% achteruit zou gaan? Alleen al de eigen bijdrage moet van de VVD gaan naar 350 euro... Enfin.... ik begon helemaal depressief te worden. Temeer toen ik bericht kreeg dat de thuiszorg, die tot nu 4 uur hulp per week leverde, daarop ook gaat bezuinigingen. Ik ben oud en ziek, zal alleen nog ouder en zieker worden, maar de hulp wordt nu 3 uur, en over een maand of zo gaat het nog verder terug, naar 2,5 uur hulp per week. De eigen bijdrage wordt niet minder, daar ga ik t.z.t. alleen maar méér voor betalen. Wat denk je, dat ik zómaar zit te mopperen??? Op zeker moment schreef ik zelfs: 'Wat voel ik me schuldig dat ik oud geworden ben. En ziek ben.... Ik moet daar maar snel een einde aan maken hè...'. En ja, ik meende het ook nog. Ik heb nog vergeten dat de algemene BTW verhoogd gaat worden naar 21%. Maak je borst maar nat.... Gelukkig is er meer gebeurd deze week. Uit Landgraaf kreeg ik een boek toegestuurd van de schrijver Frits van Hoorne, getiteld 'De Joden van Landgraaf'. Een uitstekend gedocumenteerd en fel geschreven boek, dat zich, even uitstekend, leent voor educatie op voornamelijk middelbare scholen. Ik beveel het van ganser harte aan. Meer informatie kan ik zelf geven, maar is ook via de uitgever te krijgen: Uitgeverij Wiel Eijdems te Eygelshoven, ISBN/EAN 978-90-813726-0-2. Zo, dit had ik beloofd, bij deze gedaan dus ;-)) En dan als laatste dus het volgende. Sinds kort slik ik capsules tegen die slopende pijn in mijn benen. Paardenkastanje-extract, met de werkzame stof aescine. Dochterlief heeft het voor me opgezocht. En kwam met het volgende: "De paardenkastanje bevat diverse actieve stoffen die een gunstige invloed hebben op de vaatwanden. " op de site http://kiesvoorietsextra.nl/paardenkastanje Of: "Extracten van de kastanje hebben effect op het gehele vaatstelsel en met name de aderen. De aderwanden worden steviger en de doorbloeding van de fijnste vaten wordt gestimuleerd. De werking is tegelijkertijd vochtafdrijvend en weefselversterkend. De twee belangrijkste inhoudsstoffen zijn het aesculine in de schors en het aescine in de zaden. De cumarineverbinding aesculine bevordert de stofwisseling en stimuleert de doorbloeding. Door het vermogen ultraviolette straling te binden is het een belangrijk bestanddeel van zonneproducten. De zeepachtig schuimende stof aescine vermindert de hoeveelheid vocht in het weefsel en verhindert daarnaast dat opnieuw teveel water in het weefsel wordt opgeslagen. Door deze werking is de kastanje van de paardenkastanje een van de belangrijkste geneesmiddelen bij aambeien en vaataandoeningen, met name van de aderen." op de site http://www.wala-nederland.nl/H2/tuin/paardekastanje.htm Werking op de vaten dus. Zegt dochterlief... en ze heeft gelijk!! Nou begrijp ik ook de 'Durchfall' van de laatste tijd... ;-)) Maar dat het voor mijn benen goed werkt is een vaststaand feit. Ik kan weer lopen..... Niet elke dag, maar mijn conditie is de laatste tijd heel erg achteruitgegaan..... Dat moet nu weer een beetje opgebouwd.