vrijdag 27 juni 2008

Een bijzondere vrijdag.

Al was het maar vanwege het grote popconcert rond de verjaardag van ex-president Mandela. Vooral het optreden van Queen. En dat was voor mij indrukwekkender nog dan de opbouw van het spektakel Rieu. Verder, moet ik toegeven, heb ik weinig tv gezien vandaag.
De verkiezingen in Zimbabwe…. Verschrikkelijk, je zult er maar wonen en een eigen mening hebben.

Vanavond de tuin maar weer gesproeid, het blijft te droog, mijn vlinderboom heeft er tot nu al zo onder geleden dat er gedeelten van de boom afgestorven zijn. Vanavond heb ik een paar dode takken naar beneden kunnen halen. Die zal na de bloei heel erg gesnoeid moeten worden. Maar wie o wie zal dat doen. Voor morgen wordt er een beetje regen verwacht, als het tenminste hier wil vallen. Ik laat de tuinslang maar liggen, want hem ophangen en uitleggen kost zo veel energie, dat er wel iets heel belangrijks moet gebeuren wil ik hem, die tuinslang dus, weer op zijn plaats hangen.

Vanmiddag ben ik met buurman Frans even de stad ingegaan, niks bijzonders. Gewoon een Kalverstraatje gepakt, ijskoffie gedronken bij de Hema beneden in de Kalvertoren. Die is erg goed en lekker, het is maar een weet. Een paar winkels langs en via het Amsterdam Historisch Museum waar we getoiletteerd hebben, kwamen we in de St.Luciensteeg terecht. Een enorme verrassing voor mij was de Tibetaanse winkel, waar we bijna tegenaan liepen. Als je toch in Amsterdam woont of komt, ga dan eens via de Kalverstraat of de Nieuwerzijds Voorburgwal de St.Luciensteeg door. Zulke leuke winkels daar, echt verrassend.
Ik heb in die (echt) Tibetaanse winkel mijn hart opgehaald aan alle mooie dingen, die daar zo goedkoop zijn dat ik echt voor een paar verleidingen bezweken ben.
Hoewel ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk gips is, heb ik bij voorbeeld een beeldje van de Rustende Boeddha gekocht. Een uitzonderlijk figuurtje, dat ik nog nergens was tegengekomen.. Een mooi T-shirt voor mijzelf gekocht. En een beeldje van twee handen in een bepaalde moedra gevouwen, dat me heel erg aansprak. Maar de betekenis moet ik nog achterhalen. Ik ben niet erg onderlegd in dat opzicht. ;-) Maar mooi is het wel.

Toen nog ‘even’ naar De Slegte, waar van de 6000 of 7000 boeken die per jaar uitkomen alleen al in het Nederlandse taalgebied, de meeste daar wel te koop zijn. Nieuw, tweedehands, derdehands of echt heel oud. Natuurlijk kon ik daar ook de verleiding niet weerstaan om drie boeken voor 10 euro te kopen. En een vierdehands boekje van Mulisch dat ik zelfs nog nooit gelezen had: Het zwarte licht. Ben er wel benieuwd naar.
Enfin, wij oudjes waren toen (één straatje gelopen…) behoorlijk moe en zijn huiswaarts getogen met tramlijn 14. Hebben een half uurtje lekker gezeten op het miniterrasje van Eik en Linde met een drankje. En toen de tijd rijp was voor het avondmaal zijn we naar het Sarphatihuis gegaan. Daar wachtte de avondmaaltijd, bestaande uit gebakken krieltjes, lofsla en een karbonaadje. Simpel maar lekker. (Hoewel, niet vertellen hoor, ik veel meer trek had in pannekoeken eten in die St.Luciensteeg. Maar ja, Frans niet en ik ben een meegaand mens hoor.
Met het toetje zijn we ons te buiten gegaan met een kleintje tiramisu. Héél slecht voor me, maar wat is dat toch lekker!!
Na een kopje koffie gedronken te hebben bij me thuis en het nieuws op tv gekeken en becommentarieerd te hebben heb ik hem naar de andere kant van de buitendeur gebracht… en ben gaan doen wat ik in mijn eentje moest doen. O.a. de tuin sproeien dus.

En lekker in mijn eentje genieten van het verjaardagsconcert voor Mandela dus. Happy birthday to him……. En nog vele jaren. 90 Jaar is hij geworden… Ik moet maar zien dat ik dat haal.