maandag 16 juni 2008

voetbal is oorlog

Vanaf de tv bereikt me een dierlijk gebrul, dat minuten lang aanhoudt….

GOALLLLL!!!!

Welke wedstrijd hier voor de Europese Kampioenschappen gespeeld wordt weet ik echt niet. Maar het gebrul is niet meer menselijk voor mijn mensenoren.

Nu al avonden lang moet ik heel bewust gaan zoeken naar een tv-station waar geen gebrul vanaf komt. En dan nòg… De meeste tv-zenders gaan over oorlog, misdaad, politie of narigheid in een ziekenhuis. Een gewone leuke film of mooie docu is bijna niet te vinden…

Voetbal is oorlog. De uitdrukking dateert van een aantal jaren geleden. En ik ben, wat dat betreft, een gelovige. De blij brullende en dronken massa’s die we zien na afloop van de wedstrijden maken me echter wel dankbaar…

Voor het feit namelijk dat voetbal klaarblijkelijk in de plaats is gekomen van echte oorlogen. Oorlogen met doden en gewonden en verminkten en achterblijvende angstige families en wenende echtgenoten en verweesde kinderen.

Want het zijn voornamelijk jongere mannen die hun overschot aan testosteron op deze manier uiten. Bijna tentoonstellen.. Ze maken elkaar niet meer af. Ze vieren feest en de verliezende partij droop lang tevoren onhoorbaar af.
Inplaats van bloedvergieten wordt er in deze tijd overvloedig bier vergoten.
Hele economieën, voorheen drijvend op de winsten van de wapenfabrieken, drijven in deze tijden op bier.. En de managers en bobo’s, de voetbalbazen, wrijven zich in de handen… dit is hun uur en de boeken zullen het t.z.t. wel vrijgeven.

Ik heb intussen wel geleerd dat het heel knap is wat de jonge mannen op de groene velden doen en voor elkaar krijgen. Duizenden ander mannen zitten in enorme stadions toe te kijken en mee te leven en de hormonen giéren hen door het lijf. En dat ontlaat zich bij elk doelpunt in een dierlijk gebrul. En tussendoor, bij elke mooie beweging, pass of gemist doel, gromt het hele stadion in enorme opwinding, als één groot beest.

Van mij mogen dit soort wedstrijden voor altijd doorgaan, met alle bierklotsende feesten daarna.. Zolang er maar gevoetbald wordt zullen deze mannen geen oorlogen voeren. En zo ze naar oorlogen gestuurd worden, zullen ze daar op de duur niet meer toe in staat zijn. Denk ik. Hoop ik.

Dus lang leve de voetbalfeesten.
Ondanks het feit dat we geen normale tv-programma’s meer zien in die tijd.
Dat komt dan weer ten goede aan de dvd-industrie..