zaterdag 26 juli 2008

De Nachtelijke Stad.

Wie denkt dat de stad ’s nachts stil is heeft het helemaal mis. Er klinkt altijd een diep dreunend geluid, als van grote onderaardse machines of van zware vliegtuigen boven de bewolking. Constant en zonder ophouden. Als het verkeer stil ligt, de mensen van de straten verdwenen zijn en de stad slaapt, is het zowel voel- als hoorbaar.
Tenminste in de stillere buurt waar ik woon.

Als het nacht is is het hier zelfs niet donker, maar er hangt wel een bepaalde duisternis, die maakt dat men toch zonder aarzelen overal. de weg vindt. Mede door de nachtelijke stadsverlichting is de hemel hier, zeker ’s zomers, nooit echt donker, maar je kunt hier geen sterren zien. Nou ja, de avondster glanst er wel van verre ;-), bij heldere hemel, maar de maan is nooit de enige straatlantaarn. En wolken stralen het stadslicht van de stad terug. Ik heb wel eens verlangen naar echte duisternis maar dan wel met een prachtige sterrenhemel.
Nee hoor, daar ga ik niet voor verhuizen naar het vlakke land…Zó erg is het nu ook weer niet.

In de zomer blijft het nog lichter ’s nachts. En vannacht heb ik dat weer gemerkt. Ik heb met mijn leven gespeeld.
Gisteravond nog even de tuindeuren opengezet, om de toen frisse lucht binnen te halen… En vergeten de deuren te sluiten voor ik ging slapen.
Ja, dank U, ik heb heerlijk geslapen. Maar werd al vroeg, om half vijf, wakker door het gekoer van die vermaledijde houtduiven. Andere vogels hoorde ik nergens. Maar wel dat diepe gedreun waar ik het hierboven over had. En wat was het al licht en wat rook het lekker fris buiten.
Jawel, ik ben behoorlijk geschrokken van mijn vergeetachtigheid. Het zal niet meer gebeuren.

Aangezien er niet op me gewacht werd ben ik na een poosje maar weer verder gegaan met slapen. En om half tien echt opgestaan en de tuindeuren, die ik natuurlijk gesloten had, weer opengezet. Anders dan gisteren beloofd was, zou het hier licht bewolkt zijn met vanmiddag (onweers)buien en vanavond weer mooi weer…. Ik denk dat weer-on-line, het weerbericht op de computer, het al middag vindt, want de hemel is egaal en zwaar bewolkt en ziet eruit of het al gaat onweren..

Als ik er nog uit wil moet ik opschieten dus. Want dit nachtelijk gebeuren heeft er wel voor gezorgd dat ik direct achter de computer gedoken ben om het op te schrijven voor het weg is…. Vaak vervliegen gedachten gewoon als je ze niet meteen onder woorden brengt.

Dit was dus wat ik over deze nacht dacht.