maandag 21 juli 2008

Zou ik de enige zijn die..

Van alles wat, zie ik..

Zou ik de enige zijn die zo idioot gevoelig reageert op woorden? Woorden als blij, verrassing, (doods)angst, verdriet, tranen, enzovoort, die emoties uitdrukken worden door mij als emoties ervaren. Ik krijg bij het horen of lezen van zulke woorden al een brok in mijn keel, tranen in mijn ogen, ik ga een gekke mond trekken, hetzij pruilend of cynisch maar met moeite mijn emoties binnenhoudend…. Ook mensen met eerlijke emoties, positief of negatief, maken dezelfde emoties bij mij los. Nee, agressie niet. Agressie roept weer angst op, is ook vaak een uitingsvorm van angst eigenlijk. Als ik mensen op tv zie die eerlijk geëmotioneerd zijn, lopen bij mij al de tranen over mijn wangen.
Bogotà – Colombia. Waar momenteel moedige demonstraties worden gehouden tegen de Farc, ik hoor en zie het verdriet, de boosheid maar ook de angst van die demonstrerende mensen en bij mij lopen inderdaad de tranen over mijn wangen, nu ik dat op tv zie. Natuurlijk is het ook de bedoeling dat het medium emoties opwekt… nou, dat doet het dan ook. Zonder dat ik daar herinneringen aan eigen verdriet en narigheid aan verbind. De demonstratie tegen de Farc elders en in ons eigen land roept minder emotie op ja.
Zou ik echt de enige zijn?

Vandaag, zondag, dus gebruikt om de kranten te lezen. Er lagen er weer heel wat om door te ploegen plus de nodige tijdschriften. Ik wist dan ook niet uit welk krantje of welke krant ik die drie artikeltjes had geselecteerd waar ik het van de week over had.
We hebben hier een leuk systeem. Ik ben geabonneerd op een avondblad , anderen op andere kranten. Na lezing worden alle kranten doorgeschoven naar de brievenbussen van andere buren. Hetzelfde gebeurt met tijdschriften. Ik had dus de weekendkranten plus de kranten van andere buren. Mijn eigen tijdschrift plus die van buren.. En nu is alles gelezen en in de brievenbussen van de volgende buur geschoven. Van de krant die ik weer terugkrijg en al gelezen had, knip ik dan relevante artikelen uit om weer door te sturen naar heel andere mensen.
Ja, het is niet om de kranten en tijdschriften in leven te houden nietwaar, dat we ze lezen, maar om onszelf een genoegen te doen.

Maandag, en weer duister en regen. Voorlopig is de grond genoeg doordrenkt om de rest van de zomer door te komen. En ik kijk dus reikhalzend uit naar de beloofde paar zonnige dagen…. Wat zal het stomen als het ècht warm wordt.
Vandaag wil ik er toch wel even tussenuit, al dat thuiszitten maakt je bloed dik als stroop en je botten krakerig als dood hout…. Het is ook niet goed voor je teint. Maar wat zeur ik over weer…. Eind van de week is het 28 graden, dan hebben we ook weer wat te klagen hè… Voorlopig is de koffie zwart en radio 5 gezellig (je voelt je thuis, is de slogan ;-) )

Vanmorgen vond ik op mijn webmail-spamlijst z.g. een email van de bank die me vroeg opnieuw mijn inloggegevens mede te delen omdat er iets fout zou zijn gegaan. Ik heb hem meteen verwijderd en de bank gemaild dat dit gaande is en of ze niet een extra waarschuwing zouden kunnen doen uitgaan. Wat een taal hebben we toch: weer vier werkwoorden achter elkaar…

Kassa! schrijft over de verhoging van de energierekening: dat komt doordat de kolenprijzen verhoogd zijn.
Maar de verhoging van mijn energierekening, waar ik hen over had geschreven, was veel extremer dan wat Kassa! Schreef: Ik had een 2-jaren-vast contract gesloten, zodat mijn rekening niet omhoog zou gaan (maar ook niet omlaag) met de schommelende energieprijzen. Wat doet Nuon? Een week voordat het contract ingaat wordt mijn maandelijkse energierekening bijna (nog net niet) verdubbeld. En krijg ik bij de jaarafrekening nog een extra € 333,- te betalen. Natuurlijk protest aangetekend: Nee mevrouw, u bent niet ineens zoveel meer gaan verbruiken, maar de kosten zijn zo veel hoger geworden. Blijkbaar snapt Kassa! Het ook niet meer….
Een andere uitbuiter van energie?? Heb ik geprobeerd, maar ook daar werd na verloop van tijd ongevraagd de prijs hevig verhoogd, zo niet verdubbeld.. Dus ben ik maar teruggegaan naar mijn eerste uitbuiter… die op dat moment zelfs goedkoper was… maar nu…… Kan de regering niet zorgen dat het weer een Nutsinstelling wordt en geen bedrijf met hoge winstmakers en dure managers?
Zucht…

Zou ik echt de enige zijn….?