zondag 14 september 2008

Gisteren was het Open Monumentendag.

Helemaal vergeten.

Omdat ik even naar de binnenstad wilde werd ik er met mijn neus bovenop gedrukt. Op het Spui, bij het Maagdenhuis, stonden mensen in middeleeuwse klederdracht met flyers om andere mensen naar binnen te lokken. Tenslotte heeft het Maagdenhuis een heel oude geschiedenis, van de Middeleeuwen tot en met de bezetting in mei 1969 .
(zie http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/21460812/ )
Even later klonken aan alle kanten de zo lang ontbeerde geluiden van draaiorgels. Niet dat ik het draaiorgel tot mijn lievelingsinstrumenten reken, maar het gaf sfeer aan de binnenstad en ik deed er graag een kleinigheid voor in het mansbakkie. Het centenbakje dus. Gisteren mochten ze blijkbaar allemaal nog even de straat op. De mooiste orgels, wat zou vriend Ad ervan genoten hebben als hij dit had mogen meemaken.
Maar ik moest verder, verschillende boodschapjes doen. Om in stijl te blijven, ten langen leste kwam ik aan achter het Paleis, bij de mega-Appie. Nadat ik in de Kalverstraat bij verschillende winkels o.a. weer een voorraadje voedingssupplementen had ingeslagen.
En bij de Hema heb ik o.a. een paar foeilelijke felroze sloffen gekocht (ze hadden geen andere kleuren) die een heerlijk zachte zool hebben, een zalfje voor mijn altijd pijnlijke voeten.
Maar na Appie, en met een volle boodschappenwagen, was het gedaan met mijn energie. En met moeite heb ik me naar huis gesleept.

En vandaag heeft mijn tuinvrouw, samen met Buurman, de vlinderboom gesnoeid, zo goed en kwaad als dat ging. Want hij is heel hoog geworden, dus moet het een boom zijn, dan zàl het een boom zijn. Om in de geest van Herman Bode z.l. te blijven: ‘Willen we naar de Dam, dan gáán we naar de Dam’ Herinnert iemand zich dat nog? Ik wel.
In elk geval, er valt nu meer licht naar binnen. Zal nog wel meer worden als alles kaal gaat worden. Volgende week gaan er weer andere dingen gebeuren.

En vanavond heb ik mijn indertijd gekregen frituurmachine echt moeten wegdoen. Eindelijk ontdekt waar de lekkage van de olie vandaan kwam. Er zit een pijpje in, waarmee je de olie kunt laten weglopen, om die te verversen.
En dat pijpje was helemaal vergaan. Dus langzaamaan bleef de olie weglopen.
Dat had ik de laatste keer niet in de gaten nee.
Nouja, aan alles komt een einde.

Voor vandaag hou ik er weer mee op.
Ik wil proberen om volgend jaar, deo volente, wèl gebruik te maken van de open monumentendagen.