maandag 6 oktober 2008

Nog even na het concert

Na een zondag zoals een zondag ooit was, werd het toch maandag. Die zondagen van laat opstaan, uitgebreid ontbijten, uitgebreid niks doen dan kranten en tijdschriften lezen tot het tijd is om weer voor eten te gaan zorgen... Er zat niks anders op, want ik heb de hele dag door een gordijn van regen moeten kijken. Beloofd was dat de middag droog zou zijn, maar ze beloven bij het KNMI altijd te veel... het werd dus pas droog toen het ook donker werd.

Maar de maandag was des te beter. Wat het weer betreft: geen druppel gevallen. en Betty kwam om mijn huisje weer piekfijn op orde te brengen. Dat gaat met veel gezelligheid gepaard. Want Betty is niet zomaar een hhh. Geen HuisHoudelijke Hulp in de gewone zin van het woord, maar méér dan dat. Wel ben ik daarna altijd moe alsof ik zelf het huishouden heb aangepakt, maar dat ligt duidelijk aan mezelf.
Dit keer was het vlug alles klaarleggen voor de avond, vlug eten, en dan op de tram. Naar het Concertgebouw. Want daarvan ben ik zojuist thuisgekomen.
Samen met dochterlief op het Podium gezeten, waardoor we het orkest van heel dichtbij maar van achteren zagen, en de dirigent in zijn gezicht. Een nieuwe voor mij. Christian Zacharias, die ook de piano voor zijn rekening nam in het Konzertstück in f, opus 79.
De andere, wat mij betreft ook perfect uitgevoerde stukken waren van Joseph Haydn de 'London'symphonie (no.104) en van Robert Schumann de 'Rheinische'Symfonie (no.3).
Deze dirigent is anders dan Jakov Kreizberg, waaraan we gewend waren. Waar Kreizberg de lachers al op zijn hand heeft als hij met opgeheven arm en aan zijn neerhangende hand zijn kleine dirigeerstokje meenemend, de trap afkomt......En zijn hele hoekige lichaam inzet om het orkest tot grote hoogten mee te krijgen, doet Zacharias het zonder stokje, met twee armen en tien beweeglijke vingers. Maar even perfect. Het minutenlange applaus bij aanvang van de pauze en aan het eind van het concert was dan ook meer dan verdiend.
Ik heb weer genoten ja. En de reis heen en terug verliep zonder moeilijkheden. Maar het is wel weer laat geworden.
Voor wie er meer van wil weten: kijk maar op www.orkest.nl
En nu ga ik slapen.