dinsdag 9 december 2008

dinsdag weer zo'n donkere dag

Vanmorgen werd ik door de zware bewolking en de daardoor laat aanhoudende duisternis pas om kwart over tien wakker. Ja, schande, vind ik ook. Ook al omdat poes Pika vannacht zo lastig is geweest dat ik steeds wakker werd en moeite met weer inslapen had. Dan denk ik weleens: Rotkat!!! Maar toen ik vannacht opstond om haar een extra bakje eten te geven was ze weer lief. Ze blijft een slanke kat maar gaat de laatste tijd veel meer eten. Misschien omdat er buiten niks meer te halen valt? En ze zit nu bijna de hele dag binnen, voor het 'glazen' kattenluikje naar buiten te turen. Of ze slaapt, op het ronde rode kussentje in mijn oude-damesstoel.
Brr, 22,5 graad geeft de thermometer aan en ik heb het nog steeds koud. Weer ander weer op komst????

Vandaag moest ik een dvd naar de bibiotheek terugbrengen. Het gaf me de gelegenheid de hele rit heen en terug te gaan met het speciale busje dat hier bij de stopera vertrekt en naar de grote bibliotheek gaat waar ik verleden week was...visa versa. Ik heb dus mijn rugzak omgehangen, de dvd erin, mijn bieb-kaart bij me gestoken, met de rest van dat overvolle mapje aan kaarten en pasjes e.d., en ben na twee stops met de tram in het busje 'go and stop' gestapt dat overal langs zijn route wil stoppen waar je je hand opsteekt of op de stopknop drukt. Die route ligt wel vast. En die gaat over de hele Prinsengracht van nr. bijna 1000 tot 1 en terug. Daarna rijdt hij via de achterkant langs het Centraal Station en nog veel verder voor hij bij de hoofdingang van de hoofdbibliotheek (hier de OBA geheten) stopt. De reis is een crime. De weg over de Prinsengracht dateert geloof ik uit de veertiende eeuw of zo en is zo smal dat je nergens kunt inhalen. De weg ligt vol met 'drempels' en de werktijd van de chauffeurs is heel krap. Dus met een rotgang over de gracht, heen en terug, boemderdeboemboem, waarbij ik me vooral op de terugweg moest vasthouden om niet steeds tegen het plafond terecht te komen of naast mijn stoel. Wat een verschrikking. Beurs kwam ik thuis. Toch rden we langs plaatsen waar ik in de meer dan tien jaar dat ik hier woon, nog niet geweest was en waarheen ik terug wil als het weer en de beurs het toelaten. Met het busje dus. Dan schrijf ik er wel uitvoeriger over.

Het terugbrengen van materiaal naar de bieb is een gebeurtenis op zichzelf. Ik had de vorige keer wel een glanzende muur midden op de benedenverdieping gezien, maar dacht dat het kluisjes waren. Nee dus. Je moet het teruggebrachte (een boek of een dvd of zo) in een soort gleuf leggen en dan krijg je de leen-rekening terug. Te vergelijken met de lege flessen automaat van bijv. Albert Hein. Met die bon, die leenrekening moet je dan naar een blauwe betaalautomaat. Daar mag je kiezen hoe je wilt betalen, per pin, chip, munt of biljet) Ik hoefde maar één euro te betalen dus koos voor munt. Het had nog wat voeten in de aarde voor het in orde was. Want je moet ook je bieb-kaart in een gleuf met rood licht leggen, waar je gegevens worden afgelezen. Gelukkig was er een dame die me op weg hielp.
Alles hier is overgeautomatiseerd. Overal in dit gebouw. Zelfs de deuren. Als de electriciteit zou uitvallen zou de bieb ook automatisch gesloten zijn.
Ik heb nog op één van de honderden computers (apple-systeem) gekeken of mijn boek nog ergens te lenen valt in Amsterdam. Nee dus. Nouja het is al meer dan tien jaar geleden uitgegeven, dus oud en de omlooptijd van boeken is kort geworden.
Buiten stond het busje alweer te wachten. De weg terug was nòg erger, want het was dit keer een echt oud busje, met oude harde gladde stoelen en oude, versleten veringen onder de bus, die bovendien nog hartverscheurend piepten. Nee, het was geen plezierritje, maar weer zag ik straten en straatjes en winkeltjes enzo, die ik beslist wil terugzien en dat kan alleen met deze busjes dus.. Er zijn mensen die het dagelijks gebruiken naar en vàn hun werk in de stad. Misschien kun je eraan wennen... Maar het is ook bedoeld voor toeristen, en dan vind ik het echt geen reclame voor mijn stad.

Op de terugweg nog even langs Kruidvat en Appie gelopen, nou ik toch in de buurt was. En thuisgekomen een prakje Kartoffelklösen van gisteren opgebakken met prei en stukjes kip. Fruit toe.
Was lekker ja, dank je.