woensdag 1 september 2010

Het CAK.

Vandaag is het 1 september. De zomermaanden van 2010 zijn definitief voorbij en keren nóóit meer terug.
Deze dag begint, ondanks alle beloften van WeerDirect.nl zonder zon.
In Nieuw-Zeeland is het de eerste lentedag en die is wel met zon begonnen gelukkig. Het weer daar bezorgt de mensen, i.c. mijn lieve Kiwizusje Siny, een behoorlijke winterdip. Net zoals hier de winterdips weer zullen toeslaan, met alle donkere dagen en alles wat ons nog te wachten staat. Mijn lieve dochter heeft me daarvoor een lichtbak gegeven, om die winterdip tegen te gaan. Zo’n muurtje van kunstmatig daglicht dat je voor je zet… Ik heb al gewone daglichtlampen, maar dit muurtje voor je neus zal veel beter helpen. Heel bijzonder attent ja.
Ik ben bang dat het binnenkort echt nodig zal zijn.
Lees het onderstaande maar:

Het Centraal Adm. Kantoor, dat o.a. de eigen bijdragen voor thuiszorg int… is een dienst die geen enkele dienst bewijst aan ‘ het volk’ , dus alleen geld in.

Nou had ik de 25ste augustus mijn eigen bijdrage moeten overmaken. Een bedragje van 13,90 euro. Omdat het al laat was en ik moe was maakte ik de fout om 1.390 euro over te schrijven…. Jawel, 100 maal het bedrag dat ze moesten hebben.
Meteen toen ik dat zag, nog op de banksite, eerst de bank gebeld. Kon niet teruggestort worden. Toen het CAK gebeld en na 10 minuten in de wacht zei die juf dat het geld binnen 5 dagen teruggestort zou worden.

Vandaag dus 1 september. En nog niets teruggestort.
Dus ik weer gebeld. Ik moet aannemen dat de juf die ik nu aan de telefoon had, ook is gaan rondbellen, want ik heb bij elkaar 15 minuten in de wacht gestaan. En kreeg toen te horen dat het niet eerder teruggestort kon worden dan eind volgende week… dus nadat ze mijn geld bijna drie weken hadden vastgehouden… MIJN geld. Ja, want ze hadden ook andere dingen te doen hoor, en andere betalingen te verrichten... ;-((((( Ik noemde het een grote schande en dat ik het hierbij niet kon laten, maar de dame bleef (daar krijg je een opleiding voor) er stoïcijns onder.

Dat ging op deze manier:
Blijkbaar is het feit dat ik het 100-voudige betaald heb van wat ik moest betalen normaal gevonden. En is het niet doorgegeven aan de betreffende afdeling voor de terugbetaling. Die juffrouw die ik de 25ste augustus aan de telefoon had beloofde me echter (na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan) dat het geld binnen vijf dagen terugbetaald zou zijn.

De juf die ik vanmorgen aan de telefoon had ging (blijkbaar) een heleboel afdelingen afbellen..... ik heb tenminste 15 minuten in de wacht gezeten. Toen ze terugkwam vertelde ze me dat ik het geld 'uiterlijk eind volgende week' teruggestort zou krijgen. Uiterlijk 11 september dus. Want ze hadden meer werk dan dat. Vriendelijk maar totaal ongevoelig voor mijn argumenten dat ik door hen in de grootste moeilijkheden zou komen..... zei ze dat die eerste juf nooit had mogen zeggen dat het binnen vijf dagen terugbetaald zou worden. Want ze hadden wel meer te doen...


En weet je wat het ergste is? Ze hebben geen emailadres meer. Die hebben ze bij het CAK afgeschaft. Dus je hebt geen enkel bewijs van contact en klacht. Het is hun nee tegen mijn ja…

Inmiddels is mijn tekort op mijn rekening opgelopen… Ik kan er niet op vertrouwen dat ik mijn geld inderdaad op tijd (!) terugkrijg. Zodat ik nu geen geld voor boodschappen meer kan opnemen. Gelukkig heb ik altijd een grote voorraad in huis, op mijn leeftijd kan er van alles gebeuren nietwaar… Maar het is wel stikbenauwend en ik word er van binnen razend en radeloos van. Dat is ook niet gezond, zeker niet voor iemand die graag ‘ zen’ leeft en dus alle omstandigheden kan relativeren en er rustig onder wil/kan blijven.
Dit is dus de dag van vandaag, de eerste september 2010.
Goed begonnen ja.
Gelukkig kwam er met de mail een uitgebreid verslag van mijn vriendin Mariet over haar reis naar Antwerpen, kon ik mijn gedachten even verzetten en in een andere sfeer meegaan met haar.

Hoe zijn de afgelopen dagen vergaan…?
Gisteren zijn de uren voorbijgegaan met wachten, samen met schoonzusje van Buurman. De schoonmaakploeg voor het huis van Buurman zou het huis verder komen leegmaken, vloerbedekking eruit, muren zonder spijkers en gaten, en veegschoon opleveren. Ze kwamen ruim twee uur te laat. En omdat het hier smal is moesten ze telkens een rondje omrijden omdat er achter hen weer een rij auto’s stond te wachten die verder wilden… Daardoor kwamen ze gisteren niet klaar met het werk en moesten ze vanmorgen verdergaan. Maar goed, gisteren zijn schoonzusje en ik dus, toen die mannen er eenmaal waren, nog even naar de Dappermarkt geweest. En bij thuiskomst was ik zo moe dat ik de avond weer verslapen heb en om bij tienen nog aan de warme maaltijd zat. Deftig ja, aan het souper dus…. ;-)

Ach…….zo gaat het leven verder……. Saai wordt het hier in elk geval nooit.