donderdag 17 februari 2011

Wat me bezighoudt.

Ik weet dat ik in mijn blogje zou moeten schrijven over wat een vrouw van mijn leeftijd zoal bezighoudt. Het een doen….dat wordt gelezen, denk ik… het ander (mijn politieke frustraties) nalaten, want dat wordt niet gelezen
Laat ik dus beginnen met wat de oude vrouw bezighoudt.
Gisteren was een omvaldag. Dat kan door de luchtdruk komen, ik weet niet waarom ik die dagen heb, die ik verslaap. Het moet rond drie uur geweest zijn, ik dacht nog: ik ben aan een middagslaapje toe…. Toen ik mijn ogen weer opendeed was het bij zevenen en was het buiten donker.
Maar vandaag kon ik er weer opuit. Tweemaal de Dappermarkt ‘gedaan’, heen en terug… en met mijn boodschapjes op huis aan, waar ik niet eens eens een dut gedaan heb, maar lekker aan tafel mijn geroosterde kastanjes en gekookte maïs gegeten heb.

De avond ging anders. Na een paar fijne emails werd ik via google weer geconfronteerd met de nachtmerrie van deze tijd. En dit schreef ik er over:

Zo langzamerhand gaat mijn hoofd net zo razen als dat chronisch het geval moet zijn met Geert Wilders. De man moet gestopt worden.
Niet alleen dat hij meent de tweede godsdienst van de wereld te kunnen bestrijden, nu dreigt hij ook de wettelijke macht in Nederland al op te blazen. Wil hij met een wetsontwerp komen om die rechterlijke macht naar zijn hand te zetten. Elke nuancering in zijn denkvermogen is totaal verdwenen.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/01_januari/15/binnenland/wikileaks-wilders.xmlDe man staat al veel te lang buiten het gewone leven. Heeft zichzelf niet meer in de macht. Weet niet meer wat ' normaal' is en wil dat ook niet weten.
Dat kan gebeuren als je zo lang onder externe beveiliging moet leven en niet meer midden in de maatschappij kunt staan. Als je slechts kunt luisteren naar lieden die alleen maar datgene zeggen waar jij in je boosheid naar wilt luisteren. En jaknikkers die als de dood zijn om je tegen te spreken.
En als je niet meer omgaat met gewone mensen.
Arme Geert Wilders is nu echt de weg kwijt. Wanneer krijgt hij hulp, gedwongen of vrijwillig? Voor mijn part gedwongen, want vrijwillig zal hij naar niemand willen luisteren.
Zo ging het letterlijk voor de tweede wereldoorlog ook. Daar lukte het de wet buiten werking te stellen.... dat mag niet nog een keer gebeuren.

Ik heb het dossier pvv bekeken in het Parool. En heb letterlijk geen enkel artikel gevonden dat een positief idee of voorstel van de Pvv bevatte. Alles wat ik gelezen heb:
http://www.parool.nl/parool/article/pagedList.do?language=nl&navigationItemId=1&navigation=home&nodeId=1161&nodeTitle=PVV&layoutType=2colwas afbraak van de bestaande democratie. In vele opzichten.
Deze regering regeert dank zij de z.g. gedoogsteun van de PVV. Ik heb van de PVV ook geen enkele steun gezien voor dit regeringsbeleid. Maar wel een angstvallig rekening houden van deze regering met de nukken van de PVV. Dat maakt het zelfs mogelijk dat de voorstellen van de PVV, hoe ondermijnend ook voor onze democratie, in een bepaalde vorm door deze regering worden overgenomen. Jawel, daar vrees ik voor. Het praten over hoofddoekjes bijv. is bijna ‘normaal’ geworden. Met een mooi woord ‘salonfähig.’ En alles in mij verzet zich hiertegen en tegen het opzetten van groepen mensen tegen andere groepen mensen. Of deze regering het nou goed vindt of niet, we leven in een pluriforme samenleving.

Als we niet willen dat de 'gedoger' met deze regering verder kan gaan, verder dan onze democratie ooit zal kunnen verdragen, dan moeten we op 2 maart wel allemaal gaan stemmen. Absoluut en zonder uitzondering.
Maar dus absoluut niet op PVV, CDA en VVD. Want dat houdt de 'gedoger' ook in het zadel.
En waar dat heen leidt? Daar durf ik niet eens meer aan te denken.
Ik zei al, zo langzamerhand gaat mijn hoofd ook razen.