zondag 3 april 2011

Een luie zondag?

Het zou een luie zondag worden van kranten lezen, slaapjes doen en reclames bekijken.

Aan kranten en tijdschriften ontbrak het me niet. Een van de buren aan de gracht geeft me ook op zaterdag de kranten door plus de weekend nrc. En de computer is er natuurlijk ook met de nodige nieuwsbrieven en emails.
Mijn middagslaapje was wreed. Ik zat gewoon aan tafel toen ik insliep. En mijn hoofd zakte voorover en werd zo zwaar dat ik het niet meer overeind kon krijgen. In mijn onvermijdelijke droom was dat zelfs zo erg dat er een dokter (niet mijn eigen vrouwelijke arts) naast me zat... ik droomde dus dat ik wakker was maar mijn hoofd niet meer kon opheffen. En mijn zoon was erbij en keek ernaar. Ik vroeg wanhopig aan die arts wat dat toch was, wat ik had... en hij mompelde iets van een syndroom van weet ik wat.... Poes Pika deed trouwens heel erg haar best om met kopjes geven mij mijn hoofd te laten opheffen.... en ik realiseerde me dat in mijn slaap en mopperde haar weg. Zo'n soort slaapje dus...
Toen ging de bel. In het echt. En ik moest me realiseren dat ik sliep en wakker moest worden. Dus met een zwaar en draaierig hoofd strompelde ik naar de deur. Waar een paar bovenburen met het slechte nieuws kwamen dat de buurman die recht boven me woont, deze week in het ziekenhuis gestorven is. Binnen acht maanden dus mijn twee directe buurmannen.... Allebei op een mooie leeftijd maar je krijgt langzaamaan wel een naar gevoel over je.
Natuurlijk meteen de noodzakelijke mailtjes en een brief voor de familie geschreven en op de bus gedaan. De woningbouw ingelicht per email... en toen was ik echt wel heel klaarwakker.
Lekker een maaltje babi panggang kant-en-klaar in de magnetron gezet, een portie rauwkost erbij en fruit toe, en toen kon wat mij betreft de avond beginnen.

Dus toen het tijd werd voor mij, de tv aan. Wat denk je? Op één wielrennen en voetbal tot vanavond. Ik vraag me werkelijk af hoe groot het percentage kijkers is dat daarop zit te wachten. Wat een ellende. En hoorde ik daar Mart Smeets ook weer? Wanneer ging die ook weer met pensioen? Wie heeft bedacht dat mensen op zondag allemaal naar sport zouden moeten kijken in plaats van actief zelf te beoefenen? Wie heeft voor elke zondag Nederland 1 weggegeven aan studio Sport???? En wie betaalt het spraakwater en de spiegel van Mart Smeets en van die jongens die elke zondag uren in een kringetje zitten te schreeuwen over hoe belangrijk ze zijn voor de voetbalsport? En natuurlijk over hoe belangrijk die sport wel is en dat we er vooral naar moeten kijken?! Kijken ja...
Ggrr! Snapt dan niemand, hier of in Den Haag dat je van kijken naar sport echt niet gezonder wordt en dat het alleen de beurs van de voetbalmensen en de mannen van Studio Sport vult? Een analyse van het aantal kijkers naar dat programma, dat eigenlijk zelf zou moeten gaan voetballen of wielrennen lijkt me wel zinnig. Ik kan me niet voorstellen dat een hele zender gevuld moet worden met kijksport.

Maar goed, de avond maakt veel goed. Behalve dus het nieuws ja. Nieuws is nou eenmaal alleen nieuws als het slecht nieuws is. Goed nieuws is geen nieuws. Dus wordt er genocide in Afrika gepleegd, komen er steeds meer slachtoffers in Japan door steeds ergere lekkage van radioactief water, wordt er nog steeds gevochten in Libië maar wordt de wereld wakker omdat Al Quaida er toch wel eens achter zou kunnen zitten zoals die enge Kadaffi steeds roept.

Wat is het goede nieuws???? Is er iemand die me dat zou kunnen vertellen?
Teruglezend vind ik wel dat ik een mopperpot ben, maar er staat toch niets dat ik zou moeten terugtrekken, denk ik.
Maar goed, het zou ook een luie dag worden, voor kranten lezen, slaapjes doen en papieren reclames bekijken.