vrijdag 20 mei 2011

Domweg gelukkig maar meer dan dat alleen...

Vier uitgebloeide goudsbloemplantjes voor noppes, die mag ik weer proberen op te peppen, vier donkerblauwe petunia's en een blauwe campanula, Oja, en nog twee felrode geraniums, die mooi afsteken. De tuinman had veel blauw gebruikt in vergeetmijnietjes, ereprijs, blauwgrijze sedium en ceanothusboompjes.
Eenmaal toch op de Dappermarkt heb ik meteen maar wat vis meegenomen, en vers fruit. De eerste kersen... een pondje moest toch kunnen? En pruimen en Max Havelaar bananen...
Ik ben doodmoe thuisgekomen van de markt. Was met de verwachting van 19 graden en een grijze lucht van huis gegaan... maar eenmaal buiten was het wel heeel erg warm. Met mijn zwarte jasje en grijze petje, mijn karretje en de rugzak vol, ben ik zojuist met een rood opgeblazen gezicht en vrij 'vochtige' huid thuisgekomen...En moe is weer eens echt moe. Maar voor ik ga liggen, eerst even opschrijven .
Gelukkig was de tram terug redelijk snel in zicht en had ik zelfs een zitplaats.
Er was geen kracht meer voor de Turkse super (mooi vlees en verse groenten) of voor Appie (tenminste kattenvoer).....dus morgen maar gewoon naar mijn eigen Albert Hein.
Het leuke van de Dappermarkt blijft het veelvoud aan talen en culturen en kleuren. En daardoor een groot aanbod van voorheen vreemde zaken. Een nadeel is er ook. Het kledingaanbod is groot, maar zo duidelijk niet van Nederlandse afkomst. Ik ga het niet wagen op straat te winkelen met een witte harembroek waarover een prachtig geborduurde, maar nylon jurk erboven. Om maar wat te noemen. Nu is niet alle kleding zo hoor, en er zijn ook 'Hollandser' kledingverkopers, maar over het algemeen zijn de kleertjes en vooral de maten aangepast aan de kleurrijke samenleving in Oost. Wel mooi, maar niet voor een vrouw van mijn postuur en leeftijd. ;-)))))
De markt is voor mij wel een warm bad. Vandaag dus letterlijk ja. ;-) De mensen zijn er opgewekt en vriendelijker dan elders, is mijn overtuiging. Niet voor niets is de terechte titel van het boek: Domweg gelukkig in de Dapperstraat... Als ik jong en gezond was had ik best in die wijk willen wonen. (vooral zo dicht bij de markt ja ;-) )

De eerste grote bromvlieg heeft zich binnen aangemeld. En ik houd niet van bromvliegen. Dus ligt de electronische vliegenmepper weer klaar. Ik hoor Thieme al zeuren dat zo'n bromvlieg toch ook recht op leven heeft en dat zo'n vliegenmepper zoveel pijn doet....Ammehoela, denk ik dan. Een bromvliegenleven hoort alleen buiten en als hij binnen wil zijn is het zijn eigen risico. Een bij of een hommel wil ik nog weleens voorzichtig naar buiten gidsen, maar probeer dat maar eens met een vlieg.

Poes Pika doet momenteel een middagslaapje, in haar mandje onder de computertafel.... Ik denk dat ik haar voorbeeld even ga volgen. Nee, niet onder de computertafel maar op de bedbank.
---
Van rusten is niet veel gekomen omdat Lea me een heel interessante site stuurde, die mij zelf ook weer op andere sites bracht. En waarover ik ook wil schrijven... Sterker nog, ik kan het niet laten....

Zet je schrap... Het gaat over al dan niet onverdoofd slachten.....
Bij alle tumult over kosjer slachten of niet worden de waarheid en de oorsprong nogal eens uit het oog verloren en worden alleen sentimenten te berde gebracht over het al dan niet meer of minder lijden van het te slachten dier. De Torah verbiedt om een dier onnodig te laten lijden.
Kosjer slachten is natuurlijk niet gelijk aan, zelfs heel anders dan Halal slachten, maar de kern is hetzelfde. Onverdoofd slachten van dieren is voorschrift. En ook in de Koran mag een dier niet onnodig lijden. En dat gaat in beide godsdiensten echt heel ver.
Als er al iets fout zou gaan bij het doorsnijden van de halsslagader is een dier niet meer kosjer of halal (maar haram, onrein) en mag het vlees niet door vrome Joden en Islamieten gegeten worden. Elk dier wordt gecontroleerd, elke slacht beoordeeld.

In de loop der eeuwen is de kunst van het onverdoofd slachten zo groot geworden dat ook een groot dier als een koe of zelfs een stier in principe zo snel wordt geslacht dat het dier amper de tijd krijgt om pijn te lijden.
Want niet alleen is het financiƫle verlies groot als een dier wordt afgekeurd en het vlees niet als kosjer of halal verkocht kan worden... ook de schande voor een slachter die daaruit voortkomt, is aanzienlijk.

Nu is er een nieuwe Joodse website http://www.nik.nl/oempro/tl.php?p=te/ta/rs/1jd/rt/rs//http%3A%2F%2Fwww.kosjerslachten.nl%2F over het onderwerp. En net als de Islamitische versie is die nieuwe site heel erg de moeite waard zijn om te lezen,met name voor diegenen die zich zonder vooroordelen echt willen verdiepen in het onderwerp.
De Islamitische site is http://kandigol.wordpress.com/2011/02/25/onbedwelmd-slachten-iii-de-islamitische-dhabihah/ .
De Joodse website is zo uitgebreid dat er naar mijn mening na lezing geen vragen meer overblijven. Zodat u zelfs verleid wordt voortaan het vlees maar liever kosjer of halal (ligt aan je achtergrond en instelling, natuurlijk) te kopen. Want dan weet je zeker dat het goed vlees is wat je krijgt, van een dier dat een goed leven gehad heeft en wiens vlees op de goede manier op tafel kan komen.

Doe er uw voordeel mee, zou ik zeggen