vrijdag 2 mei 2008

Op mijn monitor heb ik een kleine verzameling hele kleine boeddhabeeldjes staan. En elk beeldje heeft zijn eigen invloed op me. Ik ken niet alle betekenissen van de houdingen en de attributen, maar heb er zo mijn eigen gedachten bij.
De kleine reisboeddha's, allen met een zak op de rug, al dan niet aan een stok gehangen, herinneren me er aan dat ik mijn last achter me kan laten. De beeldjes hebben allemaal een vrolijk koppetje, alsof ze zeggen willen dat de last niet het leven is, maar dat je die ook achter je kunt houden en met een blij gezicht vooruit kan kijken.
De lachende boeddha's, ook allemaal heel kleine beeldjes en uit verschillende landen, hebben allemaal een kale kop, een dikke buik en vooral een vrolijk lachend gezicht. Die van mij hebben een bedelnap, teken van bescheidenheid en geen wereldse eigendommen zoekend, maar ook wetend dat het voor anderen een goed gevoel kan zijn om te géven nog meer dan te ontvangen. Ik heb er één met zowel een reiszak naast zich als een goudklomp in zijn open hand, teken van (geestelijke) rijkdom. Enfin, zo staan er 17 kleine beeldjes, die elk iets anders uitstralen en mij ieder op andere gedachten kunnen brengen. De devote, in zichzelf gekeerde boeddha met een offervat voor zich, en de kleine, oude rustende boeddha. Die twee herinneren me eraan dat ik ook oud ben en echt rustig aan mag doen.Me voorbereiden op het einde. Maar andere laten me juist zien (de lachende boeddha volgehangen met kralenkettingen, in zijn handen perziken) dat ik met de wereld verbonden ben en dat ik moet genieten van wat ik ben en heb.
Ze komen uit allerlei oosterse landen. Wat ik nu even pak is een beeldje uit India, de onschuldige baby-boeddha komt waarschijnlijk uit Sri Lanka, er zijn Tibetaanse bij en Chinese...Maar allemaal boeddhabeeldjes. Geen van hen is van geldelijke waarde, maar hun waarde voor mij is onschatbaar, omdat ze mij steeds weer bewust maken van de waarde van het leven, mijn eigen leven en dat van anderen.
En juist in deze tijd is dat bewustzijn, het 'being aware' van enorme waarde. Een waarde zo groot, dat ik me ook steeds weer bewust word van deze wereld. De oorlogen, de strijd om het overleven overal, de pogingen om vrede te bewaren en te behouden.
En daar werken deze simpele beeldjes aan mee.
Bij mij zijn het deze minieme beeldjes, voor anderen zijn daar weer andere dingen voor van waarde. En er zijn ook mensen die met meditatie dat diepe bewustzijn
bereiken.
De menselijke geest is een groot wonder, vind ik.