donderdag 21 januari 2010

Emotie braken.

Vandaag, 21 januari 2010 was een gedenkwaardige dag. Echt waar.
Niet alleen dat (gedenk de oorzaak van Blue Monday), vandaag mijn pensioentje binnenkwam ;-). Maar het was ook de dag van de ‘grote inzameling voor Haïti’ . En o, wat waren we weer goed en wat konden we elkaar en onszelf weer prijzend op de schouder slaan of over het koppie aaien. Er is heel veel (broodnodig) geld opgehaald, maar…… wat laten we toch altijd graag zien hoe goed we zijn. Zelfs de haringboer liet publiceren dat hij vandaag van elke haring een dubbeltje aan het goede doel gaf.
Ook in Engeland en in België was men vandaag aan het geld ophalen. Er zal beslist goed gebruik van worden gemaakt maar hoe wordt dat gecontroleerd? Mevrouw Karimi, directeur van de S.H.O. wilde graag elk wantrouwen wegnemen, maar liet zich gisteren ontvallen dat haar salaris ongeveer gelijk is aan dat van een wethouder van een middelgrote gemeente. Is dat veel? Is dat terecht dat de gulle gevers voor de grote rampen op onze wereld, dat salaris betalen? Natuurlijk ben ik nagegaan wat een wethouder in een middelgrote gemeente ongeveer betaald krijgt. En dat is bruto wel ten minste 100.000 euro per jaar. In een stad van 100.000 tot 150.000 inwoners. Achter het bureau dus. De site waar ik dat vond is http://www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/arbeidsvoorwaarden/salarisschalen-burgemeester-wethouders.129109.lynkx . Dat is openbare informatie.
Ik weet niet wat de bazen van Artsen zonder Grenzen en het Nederlandse Rode Kruis verdienen… dat moet ik wel zeggen.
Ik vraag me dan ook nog af wat de hardwerkende veldwerkers dan verdienen.

Maar goed, het was een mooie show, waarop veel bn-ers weer eens hun gezicht op het scherm konden laten zien. Voor het goede doel natuurlijk. Heel veel bellers konden vanavond zeggen dat ze een Bekende Nederlander aan de telefoon hadden gehad. ;-))
En er is veel geld door binnengekomen gelukkig. Waardoor de hulpverlening op gang kan komen. En aan herbouw kan worden gedacht.

Israel had de eerste dag al een volledig uitgerust veldhospitaal gestuurd. Inclusief artsen en chirurgen. Alle hulpverleners van alle landen konden en kunnen er alle gewonden heenbrengen.
Op CNN werd dit hospitaal en het personeel uitvoerig getoond en geprezen. Hoe goed dat functioneert, zonder dat er grote geldinzamelingen aan vooraf gingen, kan men zien op:
http://www.youtube.com:80/watch?v=suo6UzRb850 .
In de Nederlandse kranten en op de Nederlandse tv geen woord hierover. De anti-Israel-lobby is sterker en Israel zelf zal niet zeggen: Kijk mij eens. Er zijn ook geen inzamelingen voor gehouden. Ze zijn er gewoon en doen hun werk.

Ik weet dat ik mijn emoties hier uitbraak, het zij zo, het is mijn dagboek, en ik wil daarin kunnen schrijven wat ik wil en wat mij hoog zit. En dat is ook de mentaliteit van:’ kijk eens hoe goed ik ben. Kijk goed hoor.’
Het gezegde: laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet, zijn we allang vergeten.

Verder was de dag grijs en grauw. Zo’n dag dat je eigenlijk niet echt ergens aan toekomt. Ik heb dan ook veel geslapen en vooral gedroomd vandaag. En nu is het alwéér tijd om te gaan slapen, want even voor zeven loopt de wekker weer af. Hondje hè…;-)
Morgen maar weer eens lekker eropuit trekken. Hoop ik.