zaterdag 15 september 2012

Mijn mening hoor...

Wat ben ik blij dat de verkiezingen voorbij zijn... En wat vind ik het jammer dat juist deze twee partijen, VVD en PvdA, tot elkaar veroordeeld lijken. Lijken, want in dit land is het alsnog mogelijk dat samenwerking crasht, één van beide partijen uitgestoten wordt en de ander vreemd gaat met een derde en/of een vierde partij. Het blijft afwachten, de aangekondigde radiostilte kan nog een poosje duren... Hoe democratisch dit is? Tot nu heb ik, ondanks de aanvankelijke opluchting, geen enkele zekerheid dat het ook goed afloopt en dat we een even gewenste als goede regering krijgen. De week is weer voorbij. Het is een rare week met verontrustende beelden van over de wereld...Ik hoorde iemand uit India (dacht ik) vertellen dat wij in het Westen door de 'vervrouwelijking van de maatschappij meer op oestrogeen vertrouwen en dus zachter zijn geworden... En dat de Moslimwereld nog steeds een testesteronmaatschappij is. Waar mannen alleen de baas zijn en vrouwen nog steeds een onderdrukte rol spelen. De laatste gebeurtenissen laten dat weer zien. Ik geloof er niets van dat de opstanden tegen 'de antimoslimfilm' iets te maken hebben met die film of met godsdienstigheid. Niemand heeft die film gezien, misschien een enkele enkeling die de trayler gezien heeft op YouTube. Ik geloof dat testosteron een uitweg zoekt op deze manier. Elke mogelijke reden daartoe is goed. Waar de 'Arabische lente' geen vrede gebracht heeft in ook maar één land moeten de hormonen en de boosheid een andere 'reden' hebben om opstand te voeren. In zoveel landen daar en zoveel stammen bestond de cultuur van het volwassen worden van jongemannen uit gevechten, uit lichamelijke kracht en moed tonen. Die culturen kunnen uiterlijk veranderen, maar de wil tot het tonen van de lichamelijke kracht en de moed blijft en wil zich uiten op wat voor manier dan ook. Ik kan hier nog lang over schrijven want ook in het Westen ontwikkelt zich langzaamaan een tendens die we niet willen. En die sterk doet denken aan de toestanden van de dertiger jaren. Onrust en dreiging in oost en west en zuid... Want ook in Afrika brandt het weer en lijken oude tijden teruggekeerd. Elke reden is goed om geweld te rechtvaardigen. Van weerskanten... Want als ik naar Zuid Afrika kijk, waar de arbeiders staken voor een beter loon, voorzien van stokken en zo... De politie schiet gericht op hen, er vallen doden en de stakers zouden voor de rechter gedaagd worden als de schuldigen. Gelukkig zijn er nog mensen die het hoofd koel houden. Maar het zijn daar ook weer toestanden die aan tijden van Apartheid doen denken. En ik was zo blij dat we een tijd zonder oorlogen leken tegemoet te gaan. Maar we blijven even primitief als in de tijd van de grote volksverhuizingen. Dat ligt niet aan de Koran, niet aan welke godsdienst dan ook... maar aan cultuur en ontwikkeling. Kennis van wereldzaken, hun wereld is vaak zo klein... Verkeerde voorstelling en/of totale onwetendheid van zaken van wereldniveau. --- Er is nog meer om over te zeuren hoor...De manier waarop producenten met ons, mogelijke klanten, menen te moeten omgaan. Doe dit, doe nú mee, abonneer je nú. .Alles op een bezwerende, dominerende en commanderende toon. Je krijgt een afstandsbediening om al je lampen te bedienen, je krijgt een mooi cadeau, je krijgt de eerste drie maanden gratis... enzovoort enzovoort... En hoeveel mensen tuinen in dit beroep op onze hebzucht en worden teleurgesteld omdat datgene wat beloofd werd, waardeloos bleek of niet klopte met de belofte. Het kan me toch zo kwaad maken, maar weet je waarom? ... Ik hèb dat al gedaan, ik doe al mee, ik ben al lang geabonneerd... dus ik krijg niets. Is dat nou eerlijk? Ik vind van niet.... Eigenlijk moet je alles opzeggen, niet meer meedoen... en wachten op een nieuwe reclame die je weer van alles belooft. En pas dan weer doen wat er gevraagd wordt, meedoen, me abonneren.... Zo verzamel je toch de mooiste cadeaus? Eh, dat geloof je toch zelf niet? Daar moet ik toch eens diep over nadenken....