woensdag 14 september 2011

Ahmed's Djinnie deed dat..

12-9 was ik hier al aan begonnen... Nu geeft de klok al 15-9, bij half één aan.

Ahmedinejad heeft het weer geflikt... een absurditeit te berde brengen die de mensen doet vermoeden dat hij kinds geworden is. Net zoals een poos geleden met de wolken die we expres boven het westen leegmaken heeft hij nu weer zoiets absurds beweerd: hij noemde 9/11 zondag "een gecompliceerd spel, bedoeld om de mensheid op te hitsen en een smoes te vinden om Irak en Afghanistan te bezetten".
Nee, natuurlijk zijn er geen officiële reacties gekomen. Wie neemt de man nog serieus, bij alle onzin die hij uitkraamt?
Ach-man-ga-toch-op-hadj.......Of Ahmed's djinnie deed dat... (hem al die onzin influisteren dus) Djinnie is in Arabische verhalen een sprekende ezel die allerlei dingen influistert, dus die zal Ahmedinejad misschien ook wel hebben. Wie fluistert hem anders al die gekke sprookjes in....
Maar goed, van iemand anders hoorde ik vanmorgen dat Ahmedinejad het ook niet alleen voor het zeggen heeft in zijn land en misschien provoceert hij zijn landgenoten hiermee ook wel. Dus laat maar kletsen?
Inmiddels zijn de herdenkingen voorbij heeft de wereld weer ontelbaar meer slachtoffers van dom geweld en de overlevenden daarvan.

The day after the day before... Hoe zou je ermee kunnen omgaan? Voor mijzelf sprekend, ik werd er heel erg down van. In de aanloop naar de herdenkingen al.
De wereld zal, met hoeveel idealisme we het ook willen hopen, nooit veranderen. Iedere keer weer verwonder ik me over brallende mannen die menigten opzwepen en menigten die zich laten opzwepen en ook gaan brallen en bereid zijn geweld te gebruiken tegen anderen. Vaak onschuldigen, zoals nu weer de medewerkers van de Israëlische Ambassade in Cairo, zijn dan weer het slachtoffer.
Nog steeds, net als in de oudheid en in de duistere middeleeuwen moeten mannen hun ongenoegen over hun leven uiten met geweld, met moorden, met schreeuwen..... en met rouwen als ze hun eigen vrienden ook moeten begraven.
Ook in ons land zijn grote groepen mannen al bereid tot zo'n houding, ‘echte’ Hollanders zowel als Afrikanen...
Nee, de mensheid is niet wijzer geworden de afgelopen 1000 jaar. Ondanks alle uitvindingen die de wereld de laatste 150 jaar onherkenbaar hebben veranderd. De wereld uit de eerste 20 jaar van de 20ste eeuw kennen we alleen nog van plaatjes. HERkennen doen we ze niet meer. Niet op uiterlijkheden, niet op mentaliteit. Ik herinner me wel nog de tijd dat beleefdheid en netjes en behoorlijk met elkaar omgaan de normaalste zaak van de wereld was. Maar ja, als mensen in de Tweede Kamer zelfs niet meer beschaafd en beleefd met elkaar kunnen omgaan, wie moet dan het voorbeeld geven aan onze jeugd en aan mensen die politici als voorbeeld voor hun gedrag nemen?!
Als politici zo duidelijk en openlijk liegen en schelden en discriminerend menen te mogen omgaan met nieuwe Nederlanders, hoe kunnen we dan een beschaafde, eerlijke en vriendelijke maatschappij verwachten?
Ik hoor weer over extra bezuinigingen..... Maar ik hoorde vandaag ook economen die vonden dat Duitsland, Frankrijk en Nederland juist niet zouden moeten bezuinigen maar investeren. Zo kunnen 'we' niet groeien, maar blijven krimpen. En er komen alleen maar steeds meer werklozen bij, die toch ook een inkomen moeten hebben. En wie betaalt de uitkeringen? Inderdaad. Ik droom weleens dat die superrijken, die megamiljonairs zouden besluiten alles wat ze zelf niet nodig hebben om gewoon in luxe te leven, zouden teruggeven aan de Staat.... om bij voorbeeld de zorg te betalen, of bedrijven die moeten sluiten, open te houden. Dat ze met al hun geld iets heel erg goeds wilden doen, in ruil voor een plaquette aan een muur met hun naam of iemand die een boek over hen wilde schrijven...

De tijd dat een moord nog iets was dat misschien één of twee keer per jaar voorkwam, en dagenlang nieuws was en de kranten vulde is ook voorgoed voorbij.
Nu komen moorden hier meermalen per dag voor. En deze week werd drie keer een lijk uit de gracht gevist. Laat ik er maar over ophouden.....

Een heel ander onderwerp: Ik zag de juwelen van Elizabeth Taylor op tv. Die worden geveild. Zucht... ze had helemaal dezelfde smaak voor juwelen als ik heb..... ;-))))))))))
Alleen kon ZIJ ze kopen of kreeg ze cadeau...... Ikzelf moet maar proberen de brochure te pakken te krijgen. ;-) Want aan juwelen kom ik nooit toe. Hoe mooi ook.... Wat zou ik er ook mee moeten nietwaar? Maar zijn ze niet prachtig?

Gisteren was eindelijk weer een dag dat ik eruit gegaan ben. Even de tram gepakt naar de binnenstad. Een nieuw blad voor onder de computer, een gewone weekkalender en diverse dingen bij de drogist Kruidvat. Het is in de Reguleersbreestraat gemakkelijk winkelen, alles voor ' even gauw' zit naast elkaar. Alleen Kruidvat is daar heel uitgebreid. En zelfs als je niets echt nodig hebt is het plezierig door de winkel te scharrelen. Neem je natuurlijk weer meer mee dan je strikt nodig hebt. ;-)

Gelukkig kon ik al die muizenissen en die Ahmedinejad en consorten even uit mijn moede denkhoofd zetten.....

Misschien staan er weleens foutjes, taal- en stijlfoutjes in mijn blogjes, misschien is wat ik schrijf wel lood om oud ijzer, zoals een vrouwelijke commentator onder waarschijnlijk een valse naam schreef.. Maar ik heb in elk geval een mening en ik durf die op te schrijven onder mijn eigen naam, Marjorie????