woensdag 7 december 2011

Politiek en looptraining.

Vandaag was ik met iemand aan het emailen over het dreigende 1e Kamerdebat op 13 december omtrent het onverdoofd slachten.
En wat ik haar schreef wil ik hier graag herhalen, in de hoop dat ik zelf geen schenen tegenkom waar ik tegenaan moet schoppen. Of lange tenen die mij in de weg staan. En omdat ik het een beetje duidelijker wil stellen heb ik mijn woorden nog iets sterker gemaakt. ;-)
Ja, de emoties gaan er weer even met me vandoor... inderdaad.
Ik las, om te beginnen, op de nieuwsbrief van Trouw over Marianne Thieme die weer loopt te drammen over háár wetsvoorstel en ik kon het niet nalaten een commentaartje achter te laten:
Mevrouw Thieme wil graag te boek staan als ultieme dierenliefhebber. Mevrouw Thieme is vergeten hoe pijnlijk de verdoving van dieren is en dat onderzoek dat aantoonde. Als haar kerk onverdoofd slachten als wet kende zou ze met al haar dierenliefde toch achter onverdoofd slachten staan en daar dan ook genoeg argumenten voor hebben. Mevrouw, de enkele snede in de halsslagader is veel minder pijnlijk en verdooft veel sneller en is veel zekerder dan de door u voorgestane verdoving, geloof dat nou eens.

Het gaat mij vooral om de verwatenheid van lieden die met veel geschreeuw iedereen willen voorschrijven dat ze moeten leven zoals zij vinden dat het moet.... die lui zijn m.i. volkomen verstoken van zelfinzicht. Leer ze eerst maar daarop mediteren, zou ik willen zeggen. Genoeg jaren om er wat wijzer van te worden.
Die paar mensen in de Kamer willen alle orthodoxe of (light)kosjer levende Joodse mensen, alle moslims en andere godsdiensten hun eigen leefregels voorschrijven. En dat per wet geregeld zien ook nog. Ze denken een voortrekkersrol te spelen ook nog en dat de wereld hèn wel zal volgen. De grofste argumenten worden gebruikt en niet geschuwd.
Ze denken zoals zoveel Christenen van alle 36 of meer sektes, dat ze precies weten wat hun eigen g'd vindt of denkt en dat zij daarvan de woordvoerders zijn.
Zij horen dus blijkbaar stemmen, goddelijke stemmen nog wel en moeten daarvan getuigenis afleggen... zoiets. ;-) Maar dan zijn ze in feite toch schizofreen? Ook een onderwerp om over te mediteren, denk ik. Voor hulpverleners vooral... mensen in de 2 Kamer, die stemmen horen..
Enfin.. waarom ik me er zo druk om maak? Zoek het plaatje...
Mag, in een democratie waarin kerk en staat gescheiden zijn, een kleine minderheid van christenen, en een aantal mensen die totaal geen feeling hebben met wat voor geloof of godsdienst dan ook.... uitmaken hoe anders-gelovige mensen moeten leven? Mogen zij ook uitmaken dat honderden jaren geldende godsdienstige wetten moeten verdwijnen. Godsdienstige Wetten, waarvoor mensen vroeger op de brandstapel terecht kwam, of anderszins de marteldood stierven, moeten nu in deze democratie van gescheiden belangen, maar bij wet worden verboden.
Dit is m.i. niet alleen gericht tegen Nederlandse Joden en Moslims..... al tiert het antisemitisme en anti-moslimgevoel hier welig. Het is vooral ook een klap in het gezicht van Israel en van Moslimlanden. Tegen alle mensen met van hen afwijkende godsdienstige wetten.
Wat bedoelen ze toch met de arrogantie van de macht??
Is dat een typisch Nederlandse eigenschap? Of bestaat die uitdrukking ook in andere talen?
Zo, laten ze daar maar eens over nadenken in Den Haag.
Ik adem maar eens diep in - en uit - en in......

Voor de rest is het weer niet erg veranderd sinds zondag. Alleen is de wind inmiddels een storm van windkracht 8 of 9 geworden. Geen overstromingen tot nu, en op google zijn geen meldingen van ongelukken door het weer. Tot nu. Want morgen, donderdag, wordt hetzelfde weer verwacht. En vrijdag ook...

Gisteren heb ik een knoop doorgehakt. Ik had te kiezen: gedotterd worden of drie maanden looptraining. In eerste instantie natuurlijk ferm voor de looptraining gekozen... goed voor de conditie, want het schijnt erg streng te zijn. Door dotteren was ik wel meteen van de narigheid van een etalagebeen verlost geweest, maar mijn conditie is de laatste tijd nogal achteruit gegaan, dus bleef ik toch aarzelen. De vaatchirurg had me verleden week een verwijsbrief voor die training bij een fysiotherapeut meegegeven. Eh.....iene miene mutte.... Wat zal ik doen?
Gisteren ben ik dus naar het verzorgingshuis hiernaast gegaan en heb me opgegeven voor de training, die, als de cardioloog er morgen ook achter staat, volgende week begint. Hiep hiep....? Weet ik nog niet, het moet nog beginnen.

Mijn kippetje in de oven is gaar. Valt bijna uit elkaar van de gaarheid. Ik ga dus eindigen, en het kippetje uit de oven halen en een lekker boutje eten.
Van lekker eten krijg je ook een beter humeur hè....