donderdag 14 juni 2012

Over psychopaten, Parmezaanse kaas en de Reddingmaatschappij.

 
Vandaag moet ik beginnen met een nieuwe vormgeving voor mijn dagboek en ik hoop maar dat er geen fouten worden gemaakt. Het is eng, iets nieuws te beginnen zonder te weten wat er verwacht wordt. De simpele aanwijzingen zijn even niet voldoende. Toitoitoi dan maar.
Afgelopen zondag keek ik naar Brandpunt, er waren toch geen mails en er was geloof ik ook voetbal... Hoewel ik voor mijzelf nogal eens irritaties had naar Fons de Poel met zijn human interest tear jerking programma's, heb ik toch ademloos zitten kijken naar Gewetenloos gevaar. http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/10-06-2012/fragmenten/gewetenloos_gevaar  Een programma over psychopaten.. Ik heb er in mijn leven een paar (meer dan) ontmoet. Prof.  Robert Hare zegt en Fons de Poel bevestigt dat één op de 100 mensen psychopaat is. Bij leidinggevenden is dat  zelfs één op de twintig mensen...  Let eens op je baas..;-) zei hij.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen... Soms komt iemand in een leidinggevende functie juist omdat hij/zij bereid is een ander naar beneden te trappen....  letterlijk over de rug van anderen omhoog te klimmen voor zichzelf. Zulke mensen werken niet voor hun bedrijf, zitten niet in een relatie om samen gelukkig te zijn... Hebben ook geen kinderen om ze liefdevol op te voeden.... Niet altijd zijn het (zware) misdadigers, maar gewoon mensen om ons heen. Mensen die geen liefde kennen of kunnen geven, geen empathische gevoelens kennen maar alleen van hun eigen belang uitgaan... en gewoon niet opvallen voorzover ze de wetten niet overtreden.
Ja, zucht....  ik heb ze meegemaakt. Slechte keuzes gemaakt dus..;-)
Wie het programma niet gezien heeft kan ik het van harte aanbevelen. Wat mij betreft, op dit moment staat het voor de derde keer aan, nu op het computerscherm en op de achtergrond, want ik leer er nog steeds van. En ik vind professor Hare heel duidelijk.
De Canadese psychiater Robert Hare is de mondiale expert op het gebied van psychopaten. En wat hij te zeggen heeft gaat mij en u aan en zou de politiek ook ter harte kunnen nemen.....

Ik snak naar stabiel weer. Vandaag een zonnetje, blauwe lucht met wattenwolken, maar eigenlijk te koud. Morgen kan het weer nog eens alle kanten op... Het blijft wisselvallig... Regen, grijs, lage luchtdruk... Mijn lijf reageert daar navenant op... en dat is niet leuk. Ik weet het, bij dertig graden of meer zoals in de Oekraïne deze week is het ook  niet leuk. Ik hoor mensen op van Marwijk mopperen (vriendelijk uitgedrukt), maar had die ook, net als de spelers, geen last van de voor ons ongewone, warmte? Ik las ook ergens dat hij een griep onder de leden zou hebben. Waarom krijgt zo'n man er de schuld van als een elftal dat zó gemotiveerd in die hitte zó hard gewerkt heeft, verliest bij een voetbalspel? Voetbal is géén  oorlog, werd er gezegd in de voorbereiding op Nederland-Duitsland, de gevoeligheden van de tweede Wereldoorlog,  tussen Nederland en Duitsland spelen ze niet meer mee als het om voetballen gaat.... En toch wordt er op zo'n manier gereageerd. Het gaat mijn huidige petje te boven. Gelukkig heb ik nog andere petjes......

We leven in een tijd van rampen en van dreigende rampen. Op de tv wordt gebedeld om geld voor de Parmezaanse kaas die teloor gegaan is met de aardbeving in Noord Italië. Ze gaan er de kazen smelten en die kaas hoort juist hard te zijn. Maar ook dichtbij dreigt een ramp. De KONINKLIJKE  Nederlandse Redding Maatschappij komt vandaag met een flyer en een opsomming van de outfit die nu door ons betaald kan worden. Een muts van vijf euro, maar ook voor 185 euro een pieper die je kunt betalen... Dat Koninklijke, geeft dat geen verplichtingen aan Rijk en Oranje??? Waarom moeten er flyers per dure post (op naam) verstuurd worden voor zo'n bedelactie voor iets waar ik part noch deel aan heb? Ik heb veel kleine goede doelen... en betaal er graag voor. Maar dit gaat me ondanks alles wat vóór pleit, toch echt te ver. Mocht iemand zich geroepen voelen: rekening 26363 KNRM te IJmuiden..