donderdag 30 augustus 2012

Onweer!

Oude tijden herleefden vanavond. Hevig onweer trok over de stad, niet normaal meer.... Ik heb even een rondje gedaan per email naar bekenden uit Amsterdam: Even een rondje langs mailgenoten.... Alles goed met alle Amsterdammers, na het onweer van vanavond? Ik zit nog na te trillen, zo hevig was het. Zelden zo meegemaakt. Hier gelukkig geen overstromingen, geen storingen, geen inslagen. Ik heb het huis gecontroleerd, geen narigheden ontdekt. Alleen het alarm van de 'Russensjoel' aan de overkant ging af en bleef joelen, wel een uur lang. En dat máákt me een lawaai.!!! Maar hemel, dat onweer maakte ook een verschrikkelijk lawaai en zal best ergens ingeslagen zijn. Hevige bliksems en donders wisselden elkaar niet af, maar kwamen bijna tegelijk. Laat me even weten of er nergens narigheid is, wil je... Ik geniet altijd van onweer. . Afgezien van het beroerde gevoel dat zo'n snelle luchtdrukverlaging altijd voor me meebrengt, is onweer normaliter iets dat ik al dan niet vanachter de glazen deuren geniet. Soms sta ik dan buiten ja. Maar dit keer was het niet bepaald normaal. Radar van weeronline bevestigde het beeld dat ikzelf hiervan had. Eindeloze buien recht boven de binnenstad. Voorwerelds, iets van de tijd van voor het mensdom... Hevige lichtflitsen volgden elkaar op begeleid door verschrikkelijke donderslagen, snel achter elkaar en soms tegelijk. Midden boven de stad dus, boven het centrum van de stad... Het regende niet gewoon, de hemel viel naar beneden. En niet voor maar even, maar een hele tijd. De tuin liep vol en ik was echt bang voor overstroming. Bij de controle of in huis alles goed was stond ik even aan de gracht, waar het water ook niet weg kon stromen.. Vroeger had je hier stoepen en goten, maar dat bestaat niet meer. En het lawaai was werkelijk zo oorverdovend.... één moment stond ik te beven als een riet, toen de associatie met bombardementen in mijn bewustzijn binnen kwam denderen. Gelukkig kon ik dat gevoel wegwerken en in het hier en nu blijven. Dat is vroeger wel eens anders geweest. Nu is het buiten stil, het regent zachtjes na. Alsof de natuur eventjes uitgeput is van die uitbarsting. Net als ik zelf van dit onweer.