maandag 3 januari 2011

Over tot de orde van de dag.

Inmiddels is het 3 januari 2011... En ben ik weer bij vandaag beland.
De narigheid ligt lang achter me maar ik wilde het wel op schrift hebben.
Natuurlijk blijf je hartpatiƫnt al kostte het moeite om voor elkaar te krijgen dat ik onder controle bleef. Maar dat is een ander verhaal.
En natuurlijk had het infarct een oorzaak. Ik rookte (te) veel en had te weinig beweging. Beschouw dit dus maar als een waarschuwing…
Misschien 'zit het' in de genen, maar omdat ik de vorige generatie van mijn familie amper gekend heb weet ik dat niet. Mijn vader had andere ziektes in elk geval. Maar misschien had ik het ooit toch wel gekregen. Net als diabetes... mijn zoon heeft het nu ook. Nee, die heeft nooit gerookt. Tja, als je alles vantevoren weet....

Over naar de orde van de dag. De feestdagen liggen weer achter ons. Het is natuurlijk een plezierige onderbreking van de winterse donkere dagen en ik hoop dat iedereen ervan genoten heeft. Dochterlief kwam oudejaarsdag uitgebreid op bezoek met oliebollen en flappen en we hadden het weer goed samen. Maar ze heeft een eigen leven met eigen vrienden en vriendinnen, waar ze de jaarwisseling mee vieren zou. Het was goed... ik heb geen moeite met alleen zijn, integendeel zou ik bijna zeggen. Het was toch een plezierige avond... Met muziek en cabaret en meer... Net als de avond van Nieuwjaar en van zondagavond. Je zou in de war raken met zulke dagen in het weekend, Gisteravond met plezier gekeken naar eerst de film Hair en daarna naar Yentl. Allebei oude films, misschien al tien keer gezien maar nog steeds het aanzien meer dan waard. Ik ken het boek van Yentl ook.
Vanmorgen toen ik om negen uur wakker wordt was het al licht buiten. De dagen worden dus alweer langer en volgens Betty heeft de forsythia al knoppen.... Niet te geloven toch. De sneeuw en de modder zijn hier verdwenen.
Natuurlijk ben lekker de stad ingegaan zodra dat kon. Maar je merkt toch dat je conditie hard achteruit gaat als je een paar weken hebt moeten binnenzitten. Met als gevolg dat je doodmoe thuiskomt en moet bijslapen. Waar ik niet onderuitkom. Dus toen ik gisteren tegen de avond thuiskwam kon ik meteen gaan liggen en sliep ook direct. ' ff legge' zeg ik dan. ;-)
De tv zachtjes aan... want Freek de Jonge zou op tv komen... En ik werd pas aan het eind van de conference van Freek de Jonge wakker.
Gemist dus... Gelukkig was er meer dan dat te genieten... Zie ook de films die ik noemde.
En nu geniet ik weer van alle emails die van de groepen binnenkomen.
En heb ik als voornemen nu eens echt te gaan genieten van mijn boekenkasten. Vanmiddag begon ik ermee. Haalde zomaar vier boeken tevoorschijn die keurig in de rij stonden - om nog gelezen te worden.... Maar dit al veel te lang.
O.a. een boekje van Joseph Roth: Job. Een andere telg aan de schrijversboom van de familie Roth??? Ik weet het niet. Hij was voor de oorlog een bekend schrijver en dit was zijn bekendste boek. Maar het licht nog steeds in de rij van boeken die nog gelezen moeten worden. Deze Roth werd geboren in Brody ergens aan de Oostenrijks-Hongaarse grens, in 1894. Iemand die na zijn studie in Wenen door heel Europa gezworven heeft en in Parijs stierf in 1939. Dit boekje ga ik dus als eerste lezen.
Dat krijg je als je zo graag over het Waterlooplein schuimt naar bijzondere dingetjes. En bij Jos, de boekenman vindt een zoekend mens nogal eens iets bijzonders... Of in de kringloopwinkels... Nouja, na mij vinden anderen dus weer een hoop bijzondere boeken die ik tot nu onder mijn beheer heb. ;-)) Als er dan tenminste nog gewone en oude papieren boeken gelezen worden.