woensdag 30 april 2008

De dag is oranje

Vandaag wilde ik even de stad ingaan. Koninginnedag kijken, want meedoen is er niet meer bij. Ik ga met het openbaar vervoer.
Propvol jongeren is de binnenstad, allemaal en alleen maar feestgangers. Merendeels met oranje attributen. Eén halte verder: daar kan ik er alweer uit. En de 'muziek' komt me al tegemoet. Er ligt een verzorgingshuis naast de halte en die hebben daar ook een Oranjemarkt. Daar eerst maar gekeken. Een 15-tal ansichtkaarten met enveloppen plus een toch heel mooie broche van een jin- en yangteken, samen voor twee euro. Ik krijg er een fel-oranje rugzakje van het Vervoerbedrijf bij cadeau.
Verder tussen de mensen doorschuivelend over de markt, overal muziek, alle terrasjes zitten vol, het weer is prachtig geniet ik van de sfeer, ondanks het lawaai. Er is een zweefmolen voor de kleintjes, een stier om vanaf gegooid te worden voor de jongeren. Het valt me op dat de gemiddelde leeftijd vrijwel nergens hoger ligt dan plusminus 30 jaar.En dat er vooral veel toeristen bij zijn. Een enkele oudere in het gedrang. Zoals ikzelf ja. En de dag is ORANJE. Overal oranje.
Je hoeft echt niet koningsgezind te zijn om van de vrolijke kleur te genieten. En dat doen mijn ogen dan ook. Jammer dat ik geen foto's kan tonen......

Over de markt lopend, kom ik met moeite in de zijstraat. Terug dan maar en een wat rustiger steegje geprobeerd. Daar kan ik door. Iedereen is vrolijk. Ik zie nergens chagrijn of gewelddadigheid. Op de volgende straat klinkt z.g. dance-music en een aantal jongeren danst er vrolijk bij. Maar het lawaai is oorverdovend, dus ik maak dat ik verder kom en ga via de vorige straat terug naar de markt. In die straat staan chinese en vietnamese mensen bakjes eten te verkopen. Er hangen vuilniszakken voor het afval, maar mijn ogen zien overal bergen van dat afval en ander vuil. En hectoliters bier iedereen is geladen en beladen met flesjes en blikjes..... Ook dat is Koninginnedag.
Weer op de markt terug is de stemming nòg feestelijker geworden. Bij de ene muziekstand wordt meegezongen en gedanst, bij de andere staat de 'stier' waarop mensen proberen zich zittende te houden, wat nooit lukt, want de man die het 'dier' bedient zorgt daar wel voor.
Het lawaai is nu oorverdovend...
Ik kom weer langs alle volle terrassen maar heb geen fut meer daarbij te gaan zitten en ga op zoek naar de halte. En eenmaal weer terug in mijn eigen buurt is er niets meer te bemerken van Koninginnedag. Op de hele gracht hangen, aan weerskanten gekeken, welgeteld drie vlaggen zachtjes te wapperen.
En dan komen er toch nog twee met studenten volgeladen boten over de gracht. Oranje, vrolijk en luiddruchtig.
Het weer is vandaag mooi gebleven. Vanavond wordt er nog veel uitbundiger gefeest dan wat ik vanmiddag al zag.Dan zal het gedreun van de muziek tot hier hoorbaar zijn. En geloof me, het is hier normaal altijd heel stil..
Morgen is het weer voorbij. Dan kunnen de mensen die nu voor de veiligheid op straat zorgen, en de mensen van het Openbaar Vervoer, die nu allemaal dienst hebben, wat bijkomen. De schoonmakers van de straat, onmisbare mensen in een stad toch, hebben dan al hun laat-nachtelijke dienst erop zitten. En de stad is morgenochtend vroeg weer herboren, fris en schoon. En vooral veel rustiger.