woensdag 23 juli 2008

En het was avond geweest…

Inmiddels is het nacht geworden. Alles is stil. Zelfs poes is even rustig.
Vandaag weer eens de eerste warme dag. En de omslag van het weer was weer eens zo groot dat ik vanmiddag, toen ik eigenlijk wilde vertrekken, ‘omviel’. Zo noem ik dat, als ik niet overeind kan blijven door een aanval van vermoeidheid, dan moét ik gaan liggen en dit keer heb ik bijna drie uur verslapen. Het zal wel goed voor me zijn…… ik pik het altijd maar. Maar dat is nog zoiets dat ik bij anderen nooit hoor.

Drie uur en paar telefoongesprekken later kon ik toch aanstalten maken…

Maar eerst wil ik toch vertellen dat het nieuwe boek van mijn huisgenoot, Frans Pointle, weer een énig boek is geworden. De uitgever wilde kattenverhalen, dus werden het kattenverhalen. En gedichten. Frans moet in een vorig leven een asiel hebben gerund of zo iets, alle katten in zijn leven zijn zwerfkatten die liefdevol tot hun einde worden verzorgd. Zelfs Poelie de Verschrikkelijke (de titel) komt weer aan bod. Mooie verzorgd en het kost maar € 9.99. Voor iemand me gaan verwijten dat ik probeer het boekje aan de man of vrouw te krijgen… inderdaad… want ik ben er heel trots op dat ik het allereerste exemplaar kreeg. Kopen dus allemaal.!!

De stad is al warm. En vol toeristen, ditmaal hoorde ik, behalve veel Engels, ook veel Oost-Europees…… Pools en nog meer talen daarvandaan.
Maar goed, het was weer goed lopen, zij het dat mijn rechterbeen me na tien minuten al in de steek laat. En zeker als ik met een volle rugzak terugga, moet ik me schrapzetten om door te gaan. Weer even over het Waterlooplein….. Bij Japie vond ik een breeduit zittende Boeddha , met zijn bedelnap gemakkelijk op één knie en zijn reiszak rustend naast hem. Deze had ik nog niet. Hij kreeg een liefdevolle aai over zijn kale dikke buik en nou maar hopen dat dat welstand geeft hè. Ik heb hem meegenomen voor twee euro.

Van mijn dochter kreeg ik voor haar vertrek een pot carnitine, omdat ik vaak zo moe ben.
Ik laat het jullie zelf wel lezen: http://vita-info.nl/carnitine.htm en heb het maar doorgestuurd naar mijn huisarts. Als ik bij haar kom voor een recept (het is ook op recept verkrijgbaar) weet ze tenminste van de ins en de outs.

Natuurlijk was de rugzak weer te zwaar, wie twijfelt daaraan? Bij Appie hadden ze die lekkere Turkse kersen… Ik had ze gisteren met Buurman gedeeld, maar zag dat ze die nog hadden en hoorde dat ze morgen bijna twee keer zo duur zouden worden. Ik heb dus drie dozen meegenomen. Blijven nog wel even goed in de koeling.

Voor de vaat gebruik ik altijd Dreft., het enige dat mijn handen verdragen zonder uit te drogen of erger. Maar bij Kruidvat stonden twee flessen Dubro klaar, voor één Euro per stuk. Dubro… hoeveel jaar is dat geleden dat ik dat in mijn handen had.. Leuk toch. Mooi groene fles…
Ik zou een dief van mezelf zijn als ik die twee flessen niet meegenomen had. Voor de rest wacht ik het af. Het is zó lang geleden dat ik Dubro gebruikte – dat kan inmiddels wel goed veranderd zijn.

In de Muiderstraat is een leuke winkel. Jarenlang is die niet toegankelijk geweest voor particulieren, alleen voor winkeliers en grootinkopers. Vanaf deze week zijn ze voor iedereen open en ik kan iedereen aanraden die daar in de buurt komt, er even te gaan kijken.. Blijkbaar hebben ze zelfs ook veel spijt dat niet eerder te hebben gedaan wan tik werd wel met egards ontvangen. Ik had drie oorhangers voor vijf euro gekocht! Heb een oorhangers manie. Goedkoop of duurder, ze hangen aan een draadje aan mijn kast en het is een genot op mijn gemak te kijken welke oorhangers ik zal ‘aantrekken’ ofwel indoen.

Dit was, wat je noemt, weer eens een praatje vaak. Wordt wel weer beter / Alleen met die Carnitine weer voldoende energie opbouwen en dan bruist de schrijverszin ook weer, zoals de reclame zegt.

Maar het klapstuk van de dag vond ik zonder twijfel de gevangenname van Karadzic!
Ik wil er niet teveel over schrijven. Hij is een meester in vermommingen gebleken, zoals hij eigenlijk zijn hele volwassen leven is geweest. Onbegrijpelijk dat de meeste Serven hem nog steeds als hun held vereren. Betere voorlichting dringend gewenst, denk ik dan.
Ik ben benieuwd naar de rechtspraak.

Inmiddels is het diep in de nacht, over half twee en Erica wil haar oogjes en haar handjes sluiten……