woensdag 21 januari 2009

Weer in de running.

Alweer een poosje geleden dat ik aan mijn weblogje schreef. Dit keer niet omdat ik niets te vertellen zou hebben. Maar ik leef in interessante tijden (die oude Chinese pragmatische uitdrukking) en ben een paar dagen weg geweest. En nu weer terug dus. Meer wil ik hier niet over schrijven.

Ik wilde wel nog even terugkijken naar de straten waar ik eerder dagelijks doorheen reed met de tram. Op weg naar het ziekenhuis. Het was leuk om te merken dat in de wijken Oud en Nieuw West en in de binnenstad in de Raadhuisstraat achter het Paleis op de Dam, de straten tussen kerst en nieuwjaar en daarna, versierd waren met zespuntige sterren met een rood hart in het midden. Opvallend, omdat toen juist de narigheden tussen Hamas en Israel tot een hoogtepunt gekomen waren. Daar had ik al eerder over willen schrijven, maar zoveel is hier niet geschreven hè..
Het reizen heeft me ook geleerd hoe interessant ook de andere delen van Amsterdam zijn. Er zijn meer leuke winkelstraten en grote markten dan alleen in de binnenstad. Eigenlijk weet ik dat wel, maar er komt gewoon niets van slenteren de laatste paar maanden. En dat doé ik zo graag.

Dus vandaag ben ik de Rozengracht, midden in de Jordaan dus, afgelopen, in plaats van netjes naar de kapper te gaan. Dat komt morgen wel.
In mijn boek schreef ik dat ik ondergedoken zat in de Rozendwarsstraat, maar eigenlijk weet ik al een poos dat het de Akoleienstraat was, zijstraat van de Rozengracht. De oude Katholieke Kerk is al jaren geen kerk meer. Was een poosje in gebruik als moskee, maar nu alweer lang een winkelcentrumpje, zo te zien.
In één van de zijstraatjes, de Tweede Rozendwarsstraat, is een piepklein Thaïs eethuisje, Cookkai, gerund door een vriendin van mijn dochter. Zij gaat dagelijks vers eten halen op de markt, en maakt dat klaar waar de gasten bij zijn. Er zijn twee tafeltjes met stoelen en buiten staat ook een bankje. Mensen kunnen daar natuurlijk ook eten, maar eigenlijk is het afhalen. En daar staat Kai dat dan ter plaatse klaar te maken.
De Rozengracht is gewoon een straat met een aaneenschakeling van winkels en winkeltjes. Hoe lang geleden het werkelijk een gracht was weet ik niet. Eeuwen waarschijnlijk.
Aan het eind van de Rozengracht is een winkel, die Kitsch Kitchen heet. Daar koop je de gekste dingetjes. Voorheen was het een winkel waar je zestiger jaren spullen kon kopen, maar nu hebben ze van alles wat je al dan niet kunt gebruiken, maar heel leuk en kleurig. Ik ben er binnengelopen, heb er uitgebreid rondgekeken. En ben gezwicht voor een soort bellenboompje, met allemaal belletjes, leuk om lawaai mee te maken…maar ik weet iemand die muziekinstrumenten zoekt en die kan ik daar heel gelukkig mee maken. En ach, het is daar zo goedkoop.
Nog even verder heb je de Westermarkt, met de Westertoren met kleine winkeltjes en verschillende stalletjes. Patatboer, visboer, Gayspullen….
Aan de linkerkant ga je naar het Anne Frankhuis, aan de rechterkant is het Homomonument voor alle homo’s die in de oorlog vanwege hun geaardheid werden vervolgd en vermoord.
Daar ben ik een halte met de tram verder gegaan en even geneusd bij de ECI, niks voor mij bij vandaag. Als laatste mijn boodschapjes gehaald bij de reuzengrote Appie achter het Paleis. Daar vlakbij is de tramhalte dus ik kon daar mooi even uitrusten voor de tram kwam en me weer thuis bracht.
Dit was dus mijn dagje vandaag. Niet helemaal volledig, maar alla..volgende keer beter, hoop ik.
I