maandag 31 augustus 2009

Het zijn roerige dagen.

Het zijn roerige dagen in ons huis. En van mij hoeft dat echt niet.
Van de week waren hier de GG en GD, de politie en de Mwster van de woningbouw vanwege een bewoner die overlast bezorgt, dit weekend lagen er vuilniszakken buiten op een tijdstip dat het helemaal niet is toegestaan en sprak een grachtenbewoner Buurman en mij aan omdat hij een lijkenwagen voor de deur had zien staan.
Vandaag blijkt pas dat hier inderdaad iemand is gestorven. En in alle stilte is weggehaald, en dat men zijn huis ook in alle stilte is gaan ontruimen. Vandaar die stapel vuilniszakken buiten die vandaag, ook geen ophaaldag dus, is uitgegroeid tot een flinke belt. Een email van mij naar die dienst haalde niets uit, nu is de Woningbouw gelukkig ingeschakeld om ook deze klus te klaren. Leve Woonstichting De Key, wat mij betreft. Bij enquêtes geef ik ze ook altijd goede cijfers.
Maar het blijft heel onrustig. En ikzelf ook dus. De sfeer is trouwens al langer niet meer wat hij was. Dat is jammer. Misschien komt het ooit nog goed, maar veel hoop daarop en zin om daar energie in te steken heb ik niet meer. Mamma wordt oud... Ze kan niet zoveel meer hebben. Vandaag maar verder rustig thuisblijven, beetje muziek draaien, beetje tikken, krantje lezen en wat koken…..

Vandaag was het weer Bettydag. En mijn huisje is weer fris en schoon.
Poes ligt in de luie stoel te slapen, uitgeput van de drukte. Af en toe gaat er een oogje open en steekt ze een oortje op. Want de stilte nu is zo in tegenspraak met de drukte van de afgelopen uren… Waarin we muziek draaiden van Sarah Vaughan en Woopy Goldberg uit haar films. Tot verrassing van Betty allemaal op Youtube te vinden. Weer een ontdekking voor de computer en zo vindt ze elke keer nieuwe verrassingen. Betty heeft tegenwoordig ook een laptop. En heeft zichzelf het meeste daarvan aangeleerd. Een voorbeeld voor de wat oudere die ook met een computer wil beginnen.

Gisteren heb ik me heel rustig gehouden, en gisteravond even naar buurman op bezoek geweest. Hij heeft nu tenminste een mooi uitzicht over de stad. Heel wat anders dan die blinde muur waar hij maanden tegenaan heeft gekeken. Nee, verder is er niet veel vooruitgang geboekt. Maar moed verloren, al verloren.
En zaterdag maar weer met boodschappenkarretje en rugzak op jacht gegaan. Boodschappen gehaald, waaronder twee warme vesten voor buurman. Die zijn ook weer nodig zo langzamerhand.
Eerst even de metro naar de Nieuwmarkt gepakt, waar ik eindelijk mijn boodschapjes bij de toko kon halen. Mijn speciale thee en kwarteleitjes in het bijzonder. Kwarteleitjes bevatten wat minder vet en dus cholesterol, ze zijn kleiner dus ook minder calorieën en, bij de toko, heel goedkoop.
Enfin, de uitmarkt daar was een verrassing. Maar weinig of geen toneel, wel muziek en marktstands en vanwege het prachtige weer een grote drukte. Heel gezellig. Toch heb ik weer snel de metro teruggenomen, want ik wilde ook nog naar de Jodebreestraat. Waar dus ook uitmarkt was en weer bijna alleen marktstands. Maar wel druk en gezellig, ondanks dat het Parool er blijkbaar op een rustig moment was. ;-)
Volgeladen terug, met de benenwagen dit keer. En heel blij toen ik eindelijk thuis was.
Vandaag ook weer twee nieuwsfeiten die eruit springen.
Een ‘nieuw’ antistollingsmiddel , bedoeld als medicijn tegen hartdefribilatie, blijkt een wondermiddel om beroertes tegen te gaan.

Het Parool heeft als kop: Studeren wordt te populair… Nederland moet trots en blij zijn dat jonge mensen liever doorstuderen dan werkloos thuis zitten. Want de jeugdwerkloosheid is ook gigantisch. Maar dan zo’n kop… Natuurlijk bedoelt men dat de universiteiten niet genoeg geld hebben om dat allemaal op te vangen. En dat er geld uit Den Haag moet komen. Maar ‘ZE’ uit Den Haag zijn nog met vacantie, pardon ‘op reces’ dus moeten de universiteiten nog even zien dat ze ze het zelf redden… want je kunt al die nieuwe studenten toch niet naar huis sturen omdat er geen geld voor studies zou zijn? Nederland weer eens op z’n smalst.. Regeren is vooruitzien en geld voor universiteiten is gewoon investeren in de toekomst.

En dan nog maar eentje: ‘Koetsen botsen bij Belgisch Paleis’ (door op hol geslagen paard) schrijft het AD. Vier gewonden, eentje op Intensive Care. De Belgische Koninklijke familie leefde mee…. Maar het feest werd wel voortgezet…
Geen commentaar….

Gelukkig is er dit weekend voldoende regen gevallen, ik hoef vanavond niet te sproeien.
Het is jammer dat de onweersbuien die ik hiervandaan kan zien, niet echt spectaculair zijn. Al kan het flink donderen. Dat deed het de afgelopen paar dagen dus wel. Maar niet zo dat ik even de stroom van de tv en de computer uitgeschakeld heb. Was niet nodig.
Waar ik wel aan moet wennen is de bewolking en het later licht worden in de ochtend. Het blijft alweer langer donker. Van de week schrok ik pas om half elf wakker… Nouja, ik had die dag gelukkig geen verplichtingen, maar toch…

Tijd om mijn keukentje in te duiken.