dinsdag 15 juli 2008

Ach, een baaldag af en toe is niet erg.

Vandaag was het een beetje vreugdeloze dag en mijn geest is wat mat.
Het beloofde mooie weer is ook weggebleven. Bewolkt en geen temperatuur van/tot 22 graden met de hele dag zon zoals gisteren bij weer-on-line beloofd is. Bij mij moet de hele dag het licht aanblijven. Ik ben omringd door bomen en een balkon boven je, dat neemt allemaal veel licht weg uit mijn kleine huisje. ’s Avonds, als de gordijnen dicht kunnen wordt het wat gezelliger in huis en is de somberheid van buiten binnen niet meer merkbaar. Het rare is alleen dat het daarvoor buiten dus donker èn somber moet zijn.
Zo, inmiddels hebben we het weer druk gehad, poes en ik. Zij om over mijn krant te lopen en kopjes te geven en lek-kèr te piepen. Ze miauwt niet, ze piept. En lek-kèr piepen betekent dat ze eten wil. Dus haar bakje schoongemaakt en een vers blikje opengemaakt…. Met een beetje warm water erbij is het een heerlijk dik soepje en ik weet dan zeker, dat ze, naast de droge brokjes, voldoende vocht binnenkrijgt. Tja, en na het eten….. dus moest ik ook de kattenbak verschonen, en de vuilniszak verder vullen en buiten zetten. Een katje vraagt verzorging en zorg, inderdaad. Ach, je krijgt er genoeg voor terug nietwaar? Aan aanhaligheid (niet alleen uit liefde hoor, dan heeft ze ook wat nodig)en gezelschap kom ik niks te kort.
Het oud papier bijeengeraapt en verpakt, dat kan morgen naar de container.
Het blijft me verwonderen dat ondanks de computer en de telefoon en het mobieltje de papiertroep geen ziertje minder wordt. Integendeel, het lijkt steeds erger te worden.
De kranten gaan hier van hand tot hand. Mijn krant gaat naar boven, ik krijg de kranten van anderen en geef die weer door… ik ben van kranten niet het verzamelpunt maar toch hou ik genoeg oude kranten over. Brieven en rekeningen zouden allemaal online kunnen, maar ik kom gewoon niet door die brieven en bewaarde rekeningen heen. Dozen vol. Een héél klein beetje houd ik voor hergebruik achter. Enveloppen waar een zegel op kan en enveloppen waar door de Kleine Aarde (zie het op internet) uitgegeven zegels voor hergebruik op kunnen, gebruik ik dus hèr. Voor privégebruik weliswaar, want voor officiëler dingen moet ik toch weer papier gebruiken dat netjes en nooit eerder gebruikt is. Ik ben niet in staat die berg papier echt te verminderen. Maar ik doe mijn best. ;-)

Vandaag toch een beetje een baaldag. Weer de hele dag binnengebleven. Behalve met een huisgenoot buiten de deur gegeten, in het restaurant van een verzorgingshuis. Doen we zo eens per twee weken gemiddeld. Is ook gezellig ja…

Nouja, op de computer ben ik dus wel druk bezig geweest. Een nieuwe IrfanView geïnstalleerd, de oude werkte niet goed meer. Dat moest wel twee keer gebeuren, de eerste keer ging niet echt goed. Dat is – voor mij- best stressig. Programma’s installeren is eigenlijk het werk van mijn sysop, system-operator dus. Zelf ben ik daar niet zo’n heldin in.

Laat ik het voor vandaag ook maar weer kort houden. De volgende keer mag ik misschien weer genieten van de stad en haar mensen, en van mijn tuintje in de zon.

Een baaldag af en toe is echt niet erg en het gaat vanzelf over. Vast wel.