maandag 19 mei 2008

Science Fiction en verkeer.

Amsterdam is dit jaar dus Boekenstad.

Laat ik nou helemaal niet op de hoogte zijn geweest van het heuglijke feit dat vandaag, zondag 18 mei, de hele stad vol zou staan met boeken…. Gelukkig dat ik boodschappen moest doen, maar jammer genoeg was ik zonder boodschappenkarretje de deur uitgegaan. Op de Jodebreestraat zag ik ze staan, de boekenstalletjes. Tot mijn grote verrassing was de eerste de beste stand raak voor mij. Science Fiction en Fantasy. Het was een genot alle rijen en dozen stuk voor stuk uit te pluizen, maar de boeken die ik terug wilde hebben stonden er eigenlijk niet bij.
Wel allemaal oude SF en Fantasy….Uit de tijd dat ik praktisch niks anders las dan dat.

Zoveel van wat de oude schrijvers hadden bedacht en uitgewerkt, is uitgekomen. De mensen mogen, om maar iets te noemen, op de meeste plaatsen geen sigaretten meer roken. In het boek gaat het zover dat de politie rokers achtervolgt, zodat ze elkaar onder de bruggen van de stad opzoeken en daar rookholen hebben… tot de anti-rookpolitie erachter komt, ze opjaagt en ze gevangenneemt. In de realiteit zijn we daarmee al ver gevorderd.

Of neem het boek: de weg zal rollen van Heinlein.
Wie wel eens op Schiphol komt ziet daar de rollende wegen in de praktijk. Hier is het nog niet zo ver dat de snelwegen rollen en het vrachtvervoer stil staat op die wegen. De staking in de machinekamers ondergronds is dan fnuikend voor de welvaart van het land. Wat gebeurt er als op Schiphol de wegen stilstaan?

Ik denk weleens aan de mogelijkheid dat onze snelwegen zelf rollend zouden worden. En droom dan weg over twee driebaanswegen, die helemaal glas-overdekt zouden zijn. De meest linkse zou hooguit vijf kilometer pet uur gaan, en daar zouden winkeltjes en stalletjes op staan waar mensen van alles konden kopen. Van de vijf-kilometerband kon men dan via een soort bruggetje overstappen op een snellere weg en de andere weg zou af en toe afremmen en stilstaan (haltes) waardoor verkeer en personen van de ene weg op de andere konden komen. De snelle weg zouden dan om de zoveel meter banken, tafels en stoelen staan en restaurantbediening hebben. De maximumsnelheid zou ongeveer 80 kilometer bedragen En bij elke halte zou de naam van die halte worden omgeroepen. Dan zou men aan de rechterkant, waar de weg dan hooguit vijf kilometer snelheid zou hebben, weer kunnen afstappen.
Voor het vrachtverkeer zouden ook drie rijbanen beschikbaar zijn. Een langzame om op te rijden en een snelle om het vrachtverkeer op te vervoeren. Men zou dan ook van de langzame op de snelle rijbaan kunnen komen via haltes. En omgekeerd via de langzame baan van de rijdende weg af kunnen komen.

Het zijn rare fantasieën en mijn gedachten hierover zijn niet origineel nee. Die komen van het boek van Heinlein…
Al laat ik mijn eigen gedachten er zo over gaan. Zou het, als het al uitvoerbaar zou zijn, op die manier minder milieuvervuilend zijn??

Nou ja, als er geen boekenstalletjes gestaan hadden in de Jodebreestraat zou ik me hier niet te buiten zijn gegaan aan zulke fantasieën, moet je maar denken. ;-)